Help!! Moter overhit?!

414 416 418 420 45
Albin

Help!! Moter overhit?!

Bericht door Albin »

Hallo

Ik heb sinds 2 maanden een Rover 416si uit 1996.Waar ik heel blij mee ben :lol:
Ik reed vanaf me werk naar huis en das miss ongeveer 15 km en toen begon me moter te roken en me koelvloeistof spoot alle kanten op, maar het rare is dat de temparatuur meter helemaal niets aan gaf, hij bleef gewoon op zn normale stand staan. Wie weet wat hier de oorzaak van kan zijn???
Laat het me weten.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

gewoon een lekke koelslang? Water dat op de uitlaat valt wil best wel voor rook/stoom zorgen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

Waar spoot de koelvloeistof vandaan?
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Albin

Bericht door Albin »

nee het is niet de lekke koelslang, ik heb hem dierect naar de garage gebracht, en daar kunnen ze de oorzaak nog niet vinden.
Ze hebben een vermoedde dat er een sensor niet helemaal goed werkt.

DE koelvloeistoof spoot langs de dop waar je hem bijvult.
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

Albin schreef:DE koelvloeistoof spoot langs de dop waar je hem bijvult.
Dat is dan mogelijk 't antwoord op je probleem ;). De dop is waarschijnlijk naar de knoppen, er zit een soort ventiel in die nog weleens kapot wil gaan.
Afbeelding

Albin

Bericht door Albin »

maar dan vraag ik me af waarom de koelvloeistof begon te koken en waarom die zoo heet werd? en me temparatuur meter gaf ook niets aan.
:(
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

Wanneer vloeistof onder druk staat, heeft het een hoger kookpunt. Het koelsysteem hoort onder druk te staan, wanneer de dop van het reservoir niet goed afsluit is de druk (en dus 't kookpunt) lager. Met als gevolg dat de koelvloeistof eerder gaat koken.

Dat de temperatuurmeter niets aangeeft is op zich wel vreemd, maar dit gebeurt helaas wel meer. Ik heb ook eens met een verbrande koppakking/kokende motor gestaan terwijl de temperatuurmeter netjes in het midden stond :?.
Afbeelding

Albin

Bericht door Albin »

Jah oke, ik zal morgen eens goed gaan kijken hoe en wat.
Bedankt voor je hulp en antwoorden.
:D Jullie horen nog hoe het af is gelopen.
klaas

Bericht door klaas »

Die temp meter gaat bij het minste geringste kapot. Ik heb ook kapotte koppakking gehad omdat het overloopslangetje was losgeschoten en ik dus veeeeeel koelwater kwijt was.. direkt daarna is meter omhooggeschoten en teurgegaan naar de standaardtemp. Meter was dus kapot op dat moment!
Albin

Bericht door Albin »

ik ga morgen wel ff langs het garage waar de auto nu staat om ff te chekken hoe het ervoor staat, dan horen jullie het wel.
Albin

Bericht door Albin »

Ik weet het ook niet meer hoor!!! Heb me auto vandaag opgehaald, en dat mannetje in de garage kon helemaal niets vinden wat de oorzaak kan zijn.

:?
Albin

Bericht door Albin »

En nu is mij vraag aan jullie!

Als de auto stilstaat en moter loopt!
Moet dan de terparatuur omhoog gaan???
Want bij mij blijft de temparatuurmeter netjes in het midden staan!
Me ventilator gaat aan ook al staat de temparatuurmeter netjes in het midden.

HEEEEELP :roll:
klaas

Bericht door klaas »

Temp meter hoort in het midden te staan(bijna), zodra het geheel iets te heet wordt slaat de koelfan aan, das ook ok.
En het is logisch dat je motor warm wordt, zeker bij bij stationair. Er is namelijk geen rijwind waarmee het water in de radiateur wordt gekoeld, zodoende de koelfan.

Lijkt me wel ok dus. Zal wel een storing zijn geweest ergens inderdaad. Ik zou gewoon weer lekker gaan rijden. ;)
Albin

Bericht door Albin »

jah het is logis dat de moter warm wordt bij het stationair, maar me temp meter geeft niets aan, hij blijf maar op 1 plek staan.(in het midden)

daar maak ik me zorgen over :roll:

strax wordt de moter wel zoo heet dat ie dreigt te gaan koken, en ik maar niets door hebben.

Zou het aan de sensor kunnen liggen?
klaas

Bericht door klaas »

Ow, ik dacht dat je dat al opgelost had. Het is dan zeker wel de temp. zender. Doordat het koelwater weg is geweest springt ie meteen kapot. Ik heb vorig jaar 2 weken moeten wachten op dat ding. In de tussentijd kun je wel rijden maar je hebt inderdaad geen controle.

Ze kunnen je tempmeter in een kwartiertje fixen als het onderdeel binnen is. Kost € 17,09 ex btw.
Albin

Bericht door Albin »

Oke dan weet ik dat, ik ga der morgen gelijk achteraan.

Bedankt voor je info.

Mazzel
Plaats reactie