216 raar probleem met koppeling

214 216 218 220 25
MauriZe

216 raar probleem met koppeling

Bericht door MauriZe »

Dag iedereen!

Ik heb even een raar probleempje. Ik zat het zo goed mogelijk proberen uit te leggen, want zoveel verstand heb ik er ook niet van :roll:

Telkens als m'n rover in de vrijloopstand komt, schokt de motor even. Oftewel in deze situaties: gas loslaten en naar vrijloop laten "vallen" en vanuit vrijloop weer gas geven (weet niet zeker of vrijloop de goede benaming is, iig ontkoppeld). Bij op/neer schakelen valt 't wel mee, maar als ik gewoon m'n gas loslaat schokt de boel even. Dit is ook te zien op de toerenteller die dan even niet lekker terugloopt (of oploopt in de omgekeerde situatie).

Kan dit iets te maken hebben met 't vliegwiel ofzo? Ik heb daar niet zo veel verstand van maar ben wel leergierig dus heb m'n rave cd doorgepluisd en die overhaul tekeningen bekeken :)

Iemand 'n idee?
Gebruikersavatar
Rvelleko
MG-R Freak
Berichten: 2647
Lid geworden op: ma sep 24, 2007 7:41 pm
Woonplaats: Wateringen

Bericht door Rvelleko »

Heb je dit altijd, of alleen als de motor nog koud is ?
Dit heb ik ook, maar na een minuutje is het over
MauriZe

Bericht door MauriZe »

Nee dit heb ik eigenlijk altijd. 't Is ook niet echt dat je er niet mee kan rijden, dat gaat nog prima. Vind 't alleen storend ;)
Gebruikersavatar
Grade
MG-R Addict
Berichten: 436
Lid geworden op: za jul 04, 2009 5:33 am
Woonplaats:
Locatie: Heerenveen

Bericht door Grade »

ik snap je redenering niet helemaal (zalwel aanmij liggen) maar trap de koppeling eens wat harder in tijdens het schakelen en in 1 keer dus wellicht dat dit iets helpt. Wil er nogwel eens voor zorgen dat de auto schokt namelijk
''it's a rover, the engine won't turn over''

Rich hall
MauriZe

Bericht door MauriZe »

Ja 't is ook 'n raar iets om uit te leggen. Bedankt voor je suggestie, maar dat doelt op mijn schakelcapaciteiten, niet? :P En het ligt niet direct aan het op/neer schakelen. Het is volgensmij echt iets met het vliegwiel ofzo, want het gebeurt in iedere versnelling...
Gebruikersavatar
rover-ppd
MG-R Addict
Berichten: 391
Lid geworden op: ma jun 30, 2008 9:03 pm
Woonplaats:
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door rover-ppd »

Hey, ik snap je uitleg ook niet echt, maar bedoel je dat de auto met optrekken en/of met het uit laten rollen op de motor gaat stotteren? In dat geval zou het ook kunnen dat je bougies aan vervanging toe zijn...
Afbeelding
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Ik begrijp dat je motor niet soepel oppakt en afzakt qua toeren.
Ik zou zoals gezegd bougies en verdeler kap / rotor even bekijken.
En zo'n busje reiniger in je brandstoftank gieten kan beslist geen kwaad. Mogelijk is je carburateur of injectie systeem vervuild.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
MauriZe

Bericht door MauriZe »

Hmm bedankt voor de tips. Ik ga de bougies wel even bekijken. Verdelerkap en rotor zijn een aantal maanden geleden vervangen, zo ook de kabels. Midden op de duitse autobahn wilde ie opeens niets meer. Langs de kant gezet, en die ontzettend vriendelijke man van de ADAC zei gelijk: Zundverteiler! Abschleppen! :roll:

Maar idd wat jij zegt bam, dat is het. Ik ga straks aan de slag!
Gebruikersavatar
Grade
MG-R Addict
Berichten: 436
Lid geworden op: za jul 04, 2009 5:33 am
Woonplaats:
Locatie: Heerenveen

Bericht door Grade »

met vreemde toertentallen is het idd wel vaak datgene wat bam zegt maar stationair loopt hij wel regelmatig?
''it's a rover, the engine won't turn over''

Rich hall
MauriZe

Bericht door MauriZe »

Stationair loopt hij prima. Ik kan helaas de bougies nog niet nakijken, want 't goede gereedschap ligt bij m'n vader in de auto... :?
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Loopt de auto gewoon op benzine of op lpg? Op lpg wordt het vaak veroorzaakt door een vervuild lpg verdeelhuis.. Op benzine zoals hier al wordt gezegd meestal door verdelerkap etc. Wat ook nog wel eens wil gebeuren is een minimale hoeveelheid valse lucht maar dan loopt de motor meestal ook niet zo mooi stationair.
MauriZe

Bericht door MauriZe »

De auto loopt op benzine. Maar ik heb al 'ns eerder gehad dat ie echt schokte enzo, op elk willekeurig moment. Dit lag toen aan de rotor. Die is toen vervangen (hiervoor al 'n nieuwe verdelerkap en kabels). Dat "type" schokken is toen verholpen. Maar dit is echt iets anders. Jullie zullen me nu onderhand wel voor gek verklaren :P Kan er niet ff iemand in m'n auto komen rijden, dán kan ik echt laten zien wat ik bedoel :)
Het is echt even een paar schokjes tijdens het gas geven vanuit vrijloopstand of tijdens het gas loslaten (oftewel hij staat nog in 'n versnelling).
Gebruikersavatar
Grade
MG-R Addict
Berichten: 436
Lid geworden op: za jul 04, 2009 5:33 am
Woonplaats:
Locatie: Heerenveen

Bericht door Grade »

hmmms het is niet zo dat je een vervuild brandstoffilter er op hebt zitten toevallig? dat de brandstoftoevoer niet helemaal 100 is kan het zijn maar blijft niet erg logisch
''it's a rover, the engine won't turn over''

Rich hall
MauriZe

Bericht door MauriZe »

Zou kunnen maar denk 't niet. Vandaag ook nieuwe bougies geplaatst, hielp ook niet. It's a puzzler ain't it? :|
Gebruikersavatar
Grade
MG-R Addict
Berichten: 436
Lid geworden op: za jul 04, 2009 5:33 am
Woonplaats:
Locatie: Heerenveen

Bericht door Grade »

hoeveel km geleden heeft de auto voor het laatst een grote beurt gehad dan? anders moetje je gaskabel/koppelingskabel eens langslopen, ach het kan zoveel oorzaken hebben het kan zelfs zijn dat de KAT verstopt zit :|

kwam deze trouwens ook nog tegen
http://www.autoforum.be/showthread.php?p=3602871

maar de oplossingen zijn een beetje wat ik in het begin zei van sneller de koppeling intrappen etc,,, maar dat heb je al geprobeerd toch? :P
''it's a rover, the engine won't turn over''

Rich hall
MauriZe

Bericht door MauriZe »

De auto heeft ong 25.000km geleden een grote beurt gehad. Vond 't ook wel weer tijd :) Ik kan de gaskabel/koppelingskabel wel 'n keer nalopen met m'n zwager, die heeft er meer verstand van. En er zit net een nieuwe katalysator op, dus dat zal 't niet zijn :)

En bedankt voor 't zoeken, maar dat andere topic gaat echt over rijstijl en op/neer schakelen en sorry maar dat is 't echt niet. Ik heb 't als ik gewoon in 'n versnelling rijd (vooral in de 2) en ik dan gas loslaat dan verwacht je dat de toeren geleidelijk terugvallen. Maar dat begint wat schokkerig, echt heel eventjes. Zo ook als ik dan weer gas geef...

Hier staat er ook wat over: http://www.alfaforum.nl/forum/showthread.php?t=12531
Plaats reactie