Ik heb even een raar probleempje. Ik zat het zo goed mogelijk proberen uit te leggen, want zoveel verstand heb ik er ook niet van
Telkens als m'n rover in de vrijloopstand komt, schokt de motor even. Oftewel in deze situaties: gas loslaten en naar vrijloop laten "vallen" en vanuit vrijloop weer gas geven (weet niet zeker of vrijloop de goede benaming is, iig ontkoppeld). Bij op/neer schakelen valt 't wel mee, maar als ik gewoon m'n gas loslaat schokt de boel even. Dit is ook te zien op de toerenteller die dan even niet lekker terugloopt (of oploopt in de omgekeerde situatie).
Kan dit iets te maken hebben met 't vliegwiel ofzo? Ik heb daar niet zo veel verstand van maar ben wel leergierig dus heb m'n rave cd doorgepluisd en die overhaul tekeningen bekeken
ik snap je redenering niet helemaal (zalwel aanmij liggen) maar trap de koppeling eens wat harder in tijdens het schakelen en in 1 keer dus wellicht dat dit iets helpt. Wil er nogwel eens voor zorgen dat de auto schokt namelijk
Ja 't is ook 'n raar iets om uit te leggen. Bedankt voor je suggestie, maar dat doelt op mijn schakelcapaciteiten, niet? :P En het ligt niet direct aan het op/neer schakelen. Het is volgensmij echt iets met het vliegwiel ofzo, want het gebeurt in iedere versnelling...
Hey, ik snap je uitleg ook niet echt, maar bedoel je dat de auto met optrekken en/of met het uit laten rollen op de motor gaat stotteren? In dat geval zou het ook kunnen dat je bougies aan vervanging toe zijn...
Ik begrijp dat je motor niet soepel oppakt en afzakt qua toeren.
Ik zou zoals gezegd bougies en verdeler kap / rotor even bekijken.
En zo'n busje reiniger in je brandstoftank gieten kan beslist geen kwaad. Mogelijk is je carburateur of injectie systeem vervuild.
Hmm bedankt voor de tips. Ik ga de bougies wel even bekijken. Verdelerkap en rotor zijn een aantal maanden geleden vervangen, zo ook de kabels. Midden op de duitse autobahn wilde ie opeens niets meer. Langs de kant gezet, en die ontzettend vriendelijke man van de ADAC zei gelijk: Zundverteiler! Abschleppen!
Maar idd wat jij zegt bam, dat is het. Ik ga straks aan de slag!
Loopt de auto gewoon op benzine of op lpg? Op lpg wordt het vaak veroorzaakt door een vervuild lpg verdeelhuis.. Op benzine zoals hier al wordt gezegd meestal door verdelerkap etc. Wat ook nog wel eens wil gebeuren is een minimale hoeveelheid valse lucht maar dan loopt de motor meestal ook niet zo mooi stationair.
De auto loopt op benzine. Maar ik heb al 'ns eerder gehad dat ie echt schokte enzo, op elk willekeurig moment. Dit lag toen aan de rotor. Die is toen vervangen (hiervoor al 'n nieuwe verdelerkap en kabels). Dat "type" schokken is toen verholpen. Maar dit is echt iets anders. Jullie zullen me nu onderhand wel voor gek verklaren :P Kan er niet ff iemand in m'n auto komen rijden, dán kan ik echt laten zien wat ik bedoel
Het is echt even een paar schokjes tijdens het gas geven vanuit vrijloopstand of tijdens het gas loslaten (oftewel hij staat nog in 'n versnelling).
hmmms het is niet zo dat je een vervuild brandstoffilter er op hebt zitten toevallig? dat de brandstoftoevoer niet helemaal 100 is kan het zijn maar blijft niet erg logisch
hoeveel km geleden heeft de auto voor het laatst een grote beurt gehad dan? anders moetje je gaskabel/koppelingskabel eens langslopen, ach het kan zoveel oorzaken hebben het kan zelfs zijn dat de KAT verstopt zit
De auto heeft ong 25.000km geleden een grote beurt gehad. Vond 't ook wel weer tijd Ik kan de gaskabel/koppelingskabel wel 'n keer nalopen met m'n zwager, die heeft er meer verstand van. En er zit net een nieuwe katalysator op, dus dat zal 't niet zijn
En bedankt voor 't zoeken, maar dat andere topic gaat echt over rijstijl en op/neer schakelen en sorry maar dat is 't echt niet. Ik heb 't als ik gewoon in 'n versnelling rijd (vooral in de 2) en ik dan gas loslaat dan verwacht je dat de toeren geleidelijk terugvallen. Maar dat begint wat schokkerig, echt heel eventjes. Zo ook als ik dan weer gas geef...