koppeling cdt(i) Longbridge serie

75 en 75 Tourer
Peter Sely
MG-R Addict
Berichten: 392
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 4:25 pm
Woonplaats: België

koppeling cdt(i) Longbridge serie

Bericht door Peter Sely »

Stiekem ben ik op m'n gemak toch weer een beetje aan het uitkijken om een mooie R75 te komen, zoals gezegd liefst een mk2 en zeker een diesel.
Ongeveer alle bekende kwalen van dit model zijn me intussen bekend: silent blocs, luchtmassameter en de koppeling. Op een Belgisch forum kwam ik wat betreft de koppeling hiernet het volgende tegen:

MRJ28 juli 2008, 23:06
De koppelling van een Rover 75 verslijt niet sneller dan een andere wagen hoor. Het is een probleem met de eerste generatie koppellings slave cilinder. Deze gaat lekken en daardoor heb je geen koppelling nimmer. Bij de 75 is de slave cilinder één geheel met het druklager waardoor de ganse bak eronderuit moet om hem te kunnen vervangen,en als dat dan gebuert (meestal rond de 150K km) wordt de koppelling ook vervangen. Bovendien lijt dit een akelig werk omdat het sub-frame er gelijk van onderen moet. Maar niet is minder waar. de hele auto is logisch opgebouw zodat het allemaal nog goed meevalt. (wel het stuurhuis lossen en klemmen aan de koets). Ik doe ongeveer 6 uurtjes ove dat werk.

Bovendien hebben de benzine het zelfde euvel omdat ze dezelfde slave hebben. Van de Longbridge-built reeks (meegespoten dorpels) is dit probleem bijna geheel van de baan.

En doe het onderhoud maar volgens wat ik pmde hé:wink:


Vooral die voorlaatste zin interesseert me. Bedoelt men hier dat de r75 gebouwd in Longbridge een betere koppeling kent? Of gaat het enkel over de speciale serie Longbridge (uit 2005) waar men een aantal aanpassingen bij deed. Of hebben dan enkel de auto's gebouwd in Oxford (tot 2000) hier last van? Klopt dat?
Wat is de link trouwens tussen een meegespoten dorpel en de slave? Ik vraag dit omdat ik intussen her en der al hoorde dat zo'n koppeling + cilinder vervangen tegen de 1000 euro kost. Indien ik die kost niet meer hoef te maken zou me dat goed uitkomen.

http://www.autoforum.be/archive/index.php/t-32671.html
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3508
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

De Oxford 75 had inderdaad een zwarte dorpel en onderaan de bumper.
De Longbridge 75 had dat niet meer, het was één van de eerste besparingen aan de 75. Er volgden nog veel meer naderhand.

Het verhaal van de koppeling heb ik ook wel eens gehoord, maar of het waar is weet ik niet. Het heeft in ieder geval niets met Oxford/Longbridge te maken. Want ook 75's uit 2002/3 hebben last van de slave cilinder.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Dit geld toch alleen voor de diesels ? (B.M.W blok)
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Gebruikersavatar
Thomas
MG-R Spotter
Berichten: 1136
Lid geworden op: vr jun 05, 2009 6:30 pm
Woonplaats: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Thomas »

Volgens mij is dit een 'zwak' punt van alle 75's, diesel en benzine van 1999 t/m 2005.
Mvg, Thomas

Rover 75 2.5 V6 Saloon 1999
Rover 75 Tourer 2.0 CDTi 2004
Rover Streetwise 1.8 CVT 2005
Rover 220 Coupé 1994
Pim
MG-R Addict
Berichten: 497
Lid geworden op: ma apr 27, 2009 6:27 am
Woonplaats: Heiloo

Bericht door Pim »

Hi Peter,

De hydrauliek van de koppeling bij de 75 begeeft het vroeg of laat; dat is inderdaad bekend.
En de slave zit inderdaad volledig weggebouwd bij het druklager en de koppelingsplaten zodat het gehele subframe met de aandrijfassen en de versnellingsbak moet worden uitgebouwd.
Met de vervanging ben je al gauw ± 5-6 uurtjes bezig.
Wel is het zo dat het bij de diesel een ietsje makkelijker gaat dan bij de V6 motoren.
Zelf ben ik nu bij 250.000 km (diesel) en de koppeling is voor het eerst vervangen bij 234.000 km. Bij mij waren de platen nog niet versleten, ook de slave was bij mij nog ok. Bij mij begon de master (boven het koppelingspedaal) ineens behoorlijk te zweten en dreigde echt te gaan lekken.
De prijs die je noemt voor het vervangen van de koppeling klopt aardig; zelf was ik meer dan ± € 1.000 kwijt ( http://www.mgrover-bartzick.de/ )
maar bij mij is tevens de Webasto hulpverwarming gewisseld voor een andere.
Wel is het zo dat er bij de eerste generatie koppelingsplaten bij de diesel geen torsieveren gemonteerd waren; gevolg was soms een wat krijsend geluid bij het wegrijden; had ik bij het achteruit rijden. En aangezien een diesel veel koppel heeft om over te brengen werd dit alsnog aangepast. Wellicht bedoelt de schrijver dat met de 'Cowley reeks' versus 'Longbridge-built reeks'.
Hydrauliek bleef echter dezelfde.

De diesel heeft wel een Tweemassavliegwiel; mooie techniek maar als bij het wisselen van de koppeling blijkt dat deze niet meer ok is dan ben je redelijk het haasje. Kosten ± € 850,00

Principe:
http://archief.aftersalesmagazine.nl/32 ... p?spread=2

Groet, Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Arjen heeft een schappelijke prijs staan voor een koppelingsverwisseling incl. slave :D
De mijne heeft nu 210 dkm op de klok staan en ik ben benieuwd wanneer ik moet, ik heb er zelfs over zitten denken om het preventief te gaan doen.
Ik heb de drukgroep en plaat al liggen want wachten op iets wat komen gaat vind ik niets, maar als alles stuk gaat moet je waarschijnlijk het vliegwiel ook verwisselen komt er weer 450 euro bij :cry:
Dit jaar maar de meevallers (als die er zullen zijn) maar apart leggen.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Koppelings problemen komen inderdaad vaak voor bij de 75. Bij de diesels wel meer dan bij de benzine uitvoeringen. Dit komt doordat er bij de diesels een sterkere drukgroep is gemonteerd. Het druklager wordt dan zwaarder belast. Verschil in de oude en nieuwe typen zit in de leidingen. Ook bij de laatste 75's gaat het druklager lekken. Volgens mij zit hier standaard nog precies dezelfde in als voorheen.
Vliegwiel gaat gelukkig niet zo vaak stuk :mrgreen:
Peter Sely
MG-R Addict
Berichten: 392
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 4:25 pm
Woonplaats: België

Bericht door Peter Sely »

Bedankt voor de deskundige en interessante antwoorden!
Hiermee kan ik zeker verder. Gewoon ermee rekening houden dat je plots +- 1000 euro kan kwijt raken lijkt me het beste.
lopster

Bericht door lopster »

Ik heb hem zelf vervangen toen ik een ander blok er in heb gehangen.
Het ontluchten is een ***klus!
Het potje waar de vloeistof in moet zit aan de bestuuders kant onder het dashbord bij het koppelingspedaal.
Allen het dekseltje er af schroeven was al een belevenis.
Laat staan het vloeistof er in krijgen.##@$%$&&^$#@@$%$!!!!! :evil:
lopster

Bericht door lopster »

Nu ik het er toch over heb,
mijn onluchtingnippel van de drukgroep lekt.
hoe vast ik hem ook draai,je kunt hem gewoon met de hand over de 6mm stalen ontluchtingbuisje draaien.
dat is :wall:
wat nu?
Ik zit er aan te denken om er een 6mm knelkoppeling op te zetten met een verloop naar de onluchtingnippel.
Heeft iemand hier ervaring mee?
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Knelfitting monteren is inderdaad de oplossing. Ook al een paar keer problemen mee gehad met doordraaien op de leiding..
mixtuurorgel
MG-R Freak
Berichten: 747
Lid geworden op: do okt 11, 2007 9:11 am
Woonplaats: Deinum

Bericht door mixtuurorgel »

Bij mij is de hele handel al na 125000km naar de klo..........te., inclusief vliegwiel.
Aantal maanden geleden alle remmen vervangen, zie daar een echte "maandag "auto.
Ben benieuwd wat er nog meer gaat komen, wanneer iemand minder bijgeloof heeft dan ik mag die mijn ZT ovenemen.

Mixtuur
lopster

Bericht door lopster »

Vanmorgen een knelfitting met een onluchtingsnippel op gehaald.
Er op,ontluchten en klaar is kees. :dance: :drive:
Pim
MG-R Addict
Berichten: 497
Lid geworden op: ma apr 27, 2009 6:27 am
Woonplaats: Heiloo

Bericht door Pim »

Hi Mixtuur,

km stand heden: 255.000

153.000 schijven en blokken vóór vervangen (eerste keer en enige keer tot nu toe)
191.500 schijven en blokken achter vervangen (eerste keer en enige keer tot nu toe)

De hydrauliek van je koppeling was toch met een paar tientjes geregeld :)

Groet, Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Setje schijven 4x en blokken 8x kost maar 160 euro aan onderdelen :roll:
dat zijn de kosten niet.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
lopster

Bericht door lopster »

Pim schreef:Hi Mixtuur,


De hydrauliek van je koppeling was toch met een paar tientjes geregeld :)

Groet, Pim
Nog geen 5 euro! :bangin:
Plaats reactie