Ongeveer alle bekende kwalen van dit model zijn me intussen bekend: silent blocs, luchtmassameter en de koppeling. Op een Belgisch forum kwam ik wat betreft de koppeling hiernet het volgende tegen:
MRJ28 juli 2008, 23:06
De koppelling van een Rover 75 verslijt niet sneller dan een andere wagen hoor. Het is een probleem met de eerste generatie koppellings slave cilinder. Deze gaat lekken en daardoor heb je geen koppelling nimmer. Bij de 75 is de slave cilinder één geheel met het druklager waardoor de ganse bak eronderuit moet om hem te kunnen vervangen,en als dat dan gebuert (meestal rond de 150K km) wordt de koppelling ook vervangen. Bovendien lijt dit een akelig werk omdat het sub-frame er gelijk van onderen moet. Maar niet is minder waar. de hele auto is logisch opgebouw zodat het allemaal nog goed meevalt. (wel het stuurhuis lossen en klemmen aan de koets). Ik doe ongeveer 6 uurtjes ove dat werk.
Bovendien hebben de benzine het zelfde euvel omdat ze dezelfde slave hebben. Van de Longbridge-built reeks (meegespoten dorpels) is dit probleem bijna geheel van de baan.
En doe het onderhoud maar volgens wat ik pmde hé
Vooral die voorlaatste zin interesseert me. Bedoelt men hier dat de r75 gebouwd in Longbridge een betere koppeling kent? Of gaat het enkel over de speciale serie Longbridge (uit 2005) waar men een aantal aanpassingen bij deed. Of hebben dan enkel de auto's gebouwd in Oxford (tot 2000) hier last van? Klopt dat?
Wat is de link trouwens tussen een meegespoten dorpel en de slave? Ik vraag dit omdat ik intussen her en der al hoorde dat zo'n koppeling + cilinder vervangen tegen de 1000 euro kost. Indien ik die kost niet meer hoef te maken zou me dat goed uitkomen.
http://www.autoforum.be/archive/index.php/t-32671.html