Schakel problemen Rover 75 CDTi
Schakel problemen Rover 75 CDTi
Hoi,
Ik weer eens raad nodig.
De laatste weken merkt ik dat het schakelen steeds moeilijker gaat.
Vannacht werd het nog erger. Ik had problemen om de 1ste versnelling en de achteruit erin te krijgen. Ook het schakelen van 2 naar 3 ging diverse keren met de nodige krakende geluiden.
Vreemd is dat dit opeens weg kan zijn, en naar een paar km gewoon weer terug is.
Ook kan het zijn dat wanneer ik 's morgens naar het werk rij de bak moeilijk gaat, en 9 uur later als ik terug naar huis rij opeens zonder problemen kan schakelen.
Ik heb een half jaar geleden de versnellingsbak olie laten vervangen en 1,5 jaar geleden is de volledige koppeling met de beide cilinders vervangen.
Ook vraag ik mij af of het normaal is dat het intrappen van de koppeling zeer zwaar is. Dit is trouwens al altijd zo geweest.
Groeten, Dirk
Ik weer eens raad nodig.
De laatste weken merkt ik dat het schakelen steeds moeilijker gaat.
Vannacht werd het nog erger. Ik had problemen om de 1ste versnelling en de achteruit erin te krijgen. Ook het schakelen van 2 naar 3 ging diverse keren met de nodige krakende geluiden.
Vreemd is dat dit opeens weg kan zijn, en naar een paar km gewoon weer terug is.
Ook kan het zijn dat wanneer ik 's morgens naar het werk rij de bak moeilijk gaat, en 9 uur later als ik terug naar huis rij opeens zonder problemen kan schakelen.
Ik heb een half jaar geleden de versnellingsbak olie laten vervangen en 1,5 jaar geleden is de volledige koppeling met de beide cilinders vervangen.
Ook vraag ik mij af of het normaal is dat het intrappen van de koppeling zeer zwaar is. Dit is trouwens al altijd zo geweest.
Groeten, Dirk
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3508
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Zware koppeling is wel normaal, ik vond dat zelf wel lekker (kep nu een automaatje, nog lekkerder
)
Probleem zelf zou ik zoeken in de olie, aangezien je de slave cilinder / koppeling al hebt laten vervangen. Ik dacht even aan een verbrand vliegwiel, maar dan zou het eigenlijk altijd rottig moeten gaan. Maar goed, wel even iets om te onthouden misschien.

Probleem zelf zou ik zoeken in de olie, aangezien je de slave cilinder / koppeling al hebt laten vervangen. Ik dacht even aan een verbrand vliegwiel, maar dan zou het eigenlijk altijd rottig moeten gaan. Maar goed, wel even iets om te onthouden misschien.
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Re: Schakel problemen Rover 75 CDTi
Ik zou toch de hydraulische olie eens controleren. Je weet het nooit heb cilinders gehad waar ik 300.000 km mee heb gereden maar ook welke die binnen 50.000 km kapot waren.Cipi schreef:Hoi,
Ik weer eens raad nodig.
De laatste weken merkt ik dat het schakelen steeds moeilijker gaat.
Vannacht werd het nog erger. Ik had problemen om de 1ste versnelling en de achteruit erin te krijgen. Ook het schakelen van 2 naar 3 ging diverse keren met de nodige krakende geluiden.
Vreemd is dat dit opeens weg kan zijn, en naar een paar km gewoon weer terug is.
Ook kan het zijn dat wanneer ik 's morgens naar het werk rij de bak moeilijk gaat, en 9 uur later als ik terug naar huis rij opeens zonder problemen kan schakelen.
Ik heb een half jaar geleden de versnellingsbak olie laten vervangen en 1,5 jaar geleden is de volledige koppeling met de beide cilinders vervangen.
Ook vraag ik mij af of het normaal is dat het intrappen van de koppeling zeer zwaar is. Dit is trouwens al altijd zo geweest.
Groeten, Dirk
Eventueel een keer proberen te ontluchten en kijken of het dan beter gaat.
De olie is gelijk met beide cilinders vervangen, ook als ik een paar keer pomp merk ik zo goed als geen verschil in de druk.
Ik zal van de week eens iemand naar de olie laten kijken.
Helaas kan ik dat zelf niet wegens rug problemen, en je moet al in een vreemde houding gaan liggen om dat potje onder het dashbord te zien.
Ik zal van de week eens iemand naar de olie laten kijken.
Helaas kan ik dat zelf niet wegens rug problemen, en je moet al in een vreemde houding gaan liggen om dat potje onder het dashbord te zien.
-
- MG-R Core
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
- Woonplaats: Oosterwolde (fr)
Waarschijnlijk toch een lekkage in het koppelingssysteem. Als er te weinig olie inzit en het potje leeg is dan helpt het ook niet wanneer de koppeling een paar keer achter elkaar wordt ingetrapt.
Als je al het nieuwe type koppelingshulpcilinder hebt, met de stalen leidingen, controleer dan ook even of het busje waarin de ontluchtingsnippel zit wel goed vast zit. Het komt voor dat deze te verdraaien is op de leiding. Je hebt dan hele lichte lekkage.
Mocht dit het geval zijn dan kun je de leiding direct achter de ontluchtingsnippel afzagen en vervolgens een knelfitting met eindstop monteren. Je kunt het systeem dan met die eindstop ontluchten en zo'n knelfitting gaat nooit weer los zitten.
Als je al het nieuwe type koppelingshulpcilinder hebt, met de stalen leidingen, controleer dan ook even of het busje waarin de ontluchtingsnippel zit wel goed vast zit. Het komt voor dat deze te verdraaien is op de leiding. Je hebt dan hele lichte lekkage.
Mocht dit het geval zijn dan kun je de leiding direct achter de ontluchtingsnippel afzagen en vervolgens een knelfitting met eindstop monteren. Je kunt het systeem dan met die eindstop ontluchten en zo'n knelfitting gaat nooit weer los zitten.
Ik ga morgen eens bij de garage langs om het te laten na kijken.
Ik weet dat de leidingen van metaal zijn.
Trouwens kwam ik dit tegen: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT kan mij iemand zeggen waar dit goed voor is?
Dirk
Ik weet dat de leidingen van metaal zijn.
Trouwens kwam ik dit tegen: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT kan mij iemand zeggen waar dit goed voor is?
Dirk
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3508
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Bij een *SLOPEL* (verschrikkelijk lelijk merk die hier op het forum niet genoemd mag worden) Omega heeft het wel zin, daar trilt het pedaal als de ziekte binnenin. Met zo'n demper worden de trillingen opgevangen, en heb je dus een rustig pedaal.
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Probleem is opgelost
Ik ben gisteren terug in de garage geweest waar ze ook de koppeling geplaatst hebben.
Ze hebben het systeem ontlucht en zie daar, alles weer perfect. Zelfs nog beter als na het plaatsen van de koppeling.
Eerst pakte de koppeling bij het loslaten meteen, ne heb eerst een stuk speling, en daarna pakt die pas.
Ook trapt het pedaal iets lichter.


Ik ben gisteren terug in de garage geweest waar ze ook de koppeling geplaatst hebben.
Ze hebben het systeem ontlucht en zie daar, alles weer perfect. Zelfs nog beter als na het plaatsen van de koppeling.
Eerst pakte de koppeling bij het loslaten meteen, ne heb eerst een stuk speling, en daarna pakt die pas.
Ook trapt het pedaal iets lichter.
Ik denk niet dat het daar aan ligt.Victor schreef:lucht komt er toch niet zomaar in. Dan heeft de koper dus binnen korte tijd een probleem...
1 1/2 jaar geleden is alles vervangen. Toen ik de wagen ging ophalen voelde het pedaal hetzelfde als van te voren aan, alleen iets lichter.
Nu voelt die volledig anders aan.
Ik heb eerst een heel stuk vrije speling voordat die komt. Anders had ik helemaal geen speling. De versnelling pakte meteen.
Ja de mastercilinder zit vast aan het koppelingspedaal. Als je daar kijkt en deze is echt nat dan is deze lek. Iets zweten is geen probleem.Cipi schreef:Als een van deze cilinders lekt, is dat te zien?
Gr. Dirk
Als de slave lek is deze zit tussen de versnellingsbak en motor en die kun je zo niet zien. Dus moeilijk zo te controleren.
Als je met een spiegeltje er onder kunt kijken en je ziet dat het daar nat is grote kans dat deze dan lek is.
Eric.