Diverse electrische storingen

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
roveriel

Diverse electrische storingen

Bericht door roveriel »

Mijn 2.5V6 aut. heeft plotseling diverse electrische storingen: ruitewisser, kilometerteller, raambediening doen het niet. Nadat ik de verlichting aanzet, doen de ruitewisser en de kilometerteller het gelijk. Hij staat bij de garage voor onderzoek, maar zij kunnen nog geen oorzaak vinden. Komt iemand dit bekend voor, of enig idee waar dit aan kan liggen?

Groet,
Jan
arjan_m
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Probeer eens de accu een half uur af te koppelen. Dan wordt de "boordcomputer" gereset. Dat lost vaak dit soort gekkigheden op.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
roveriel

Bericht door roveriel »

Dank voor de tip, zal het morgen met de garage er over hebben. Zij denken eerder aan verkeerde massa en dat zou ernstige schade kunnen veroorzaken. Vandaar dat ze de verkeerde massa (kabelbreuk) willen opsporen. Maar dat lijkt me een hele klus (dus heel wat uren/euros)
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Is de auto al uitgelezen? Heb wel een aantal keren dit soort storingen gehad bij een 75 en meestal zijn ze dan te wijten aan een storing op de communicatie lijn tussen de computers onderling. De oorzaak daarvan kan dan in de bedrading zitten of in een van de aangesloten computers. Kan zijn dat ie hierdoor ook niet meer is uit te lezen. De lijn waarop de computers communiceren is bij een 75 namelijk dezelfde lijn als waar je de auto mee uitleest.
roveriel

Bericht door roveriel »

In de boordcomputer stond een fout betreffende de ABS sensor van het rechter voorwiel, die kennelijk ook gebruikt wordt voor de kilometerteller. Deze is vervangen, maar had eigenlijk geen relatie met de overige storingen (ruitewissers, raambediening en nu blijkt ook de stoelverstelling bestuurderszijde). Omdat er verder geen storingen in de boordcomputer te vinden waren, is de monteur gaan zoeken naar mogelijke kabelbreuken, specifiek in de CAN verbindingen (wist niet dat de communicatie via een CAN bus werkt). Uiteindelijk heeft hij een breuk gevonden in de bedrading van de gordelspanner bestuurderszijde. Nadat hij deze gerepareerd had, waren alle storingen verholpen. Heeft een duit gekost! (8,5 uur plus ABS sensor).
hugos
MG-R Addict

Bericht door hugos »

Wat zou daar dan de oorzaak van kunnen zijn?
een of andere bedrading bijgelegd?
Gordelspanner vervangen?
Rover 75 2.0 CDt 2000 man Midnight Blue JQW (huidig)
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF (stock)
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF (stock)
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Flandria Majestic 1959 3 vit
Flandria Parisienne 1962 3 vit
Afbeelding
roveriel

Bericht door roveriel »

Goeie vraag, dat wisten ze bij de garage ook niet precies. Ik heb de auto 2 jaar en in die tijd is er geen bedragding bijgetrokken, ook geen gordelspanner vervangen. Bij de garage zeiden ze wel dat mogelijk de verstelbare bestuurdersstoel de breuk zou kunnen hebben veroorzaakt. Ik heb helaas niet gevraagd om mij te wijzen waar de breuk zat en wat de mogelijke oorzaak was.
JD
MG-R Core

Bericht door JD »

roveriel schreef: specifiek in de CAN verbindingen (wist niet dat de communicatie via een CAN bus werkt).
f*ck zit die troep ook al in de 75 :shock:

magoed, wel mooi dat t opgelost is :D
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Plaats reactie