2de handse velgen kopen

414 416 418 420 45
mspress

2de handse velgen kopen

Bericht door mspress »

Zodra mijn budget het weer toelaat, wil ik gaan zoeken naar velgen.
Mijn zoektocht gaat zich plaatsvinden ergens langs de virtuele wereld van marktplaats.nl.

Maaaaaar....... Als totale leek :oops: heb ik geen idee waarop ik moet letten.
Heel simpel gezegd, hoe weet je dat je niet straks velgen koopt die nog een halve meter buiten je auto eindigen?
Nou heb ik een beetje rondgekeken in mijn auto boekie en kwam op deze gegevens:

wielmaat.....................................bandenmaat
standaard : 5 x 14 staal...............175/65 - R14 82H
optie........: 5.5 x 14 lichtmetaal....185/60 - R14 82H

Hoe vind ik nou met deze gegevens de goede velgen voor mijn 416GSi op marktplaats?
En wat voor'n ervaringen hebben jullie met 2de handse velgen
en wat nog meer handig voor mij kan zijn om te weten?

Alvast bedankt :biertje: ,
Thomas
Järv
Moderator
Contacteer:

Bericht door Järv »

Allereerst .. steek 4x100 ... oa rover, *SLOPEL* (verschrikkelijk lelijk merk die hier op het forum niet genoemd mag worden), honda en nog een zooi merken.

Dan de ET waarde ... hoe breder hoe hoger ... maar als je bv 205-45-17 (bandenmaat) hebt moet je kijken naar ET 40 ..
Ik heb onder m'nb ouwe 214GSi velgen geplaatst van een *SLOPEL* (verschrikkelijk lelijk merk die hier op het forum niet genoemd mag worden) calibra ... perfect.

BELANGRIJKE TIP!!
Voor je ze koopt eerst een voorwiel passen en volle stuuruitslag beide kanten op uitproberen.
Das de beste manier om te kijken of het goed is of niet.

cheers,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Rover schreef: Dan de ET waarde ... hoe breder hoe hoger ... maar als je bv 205-45-17 (bandenmaat) hebt moet je kijken naar ET 40 ..
Ik heb onder m'nb ouwe 214GSi velgen geplaatst van een *p*l calibra ... perfect.
ET = afstand van het hart van de velg(waar het aan je hub zit) tot het absolute centrum.

bij een ET van 0 zit grijp je as dus precies in het midden van de velg aan, bij een ET van 20 zit het 20 mm uit het midden naar de BUITENKANT.

oftewel hoe LAGER de ET-waarde hoe meer de velgen naar buiten zullen steken.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Järv
Moderator
Contacteer:

Bericht door Järv »

zo kan je het ook schrijven ja :lol:
mspress

Bericht door mspress »

ok, thnx mensen, kga ff rondkijken
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Rover schreef:zo kan je het ook schrijven ja :lol:
mij lijkt, hoe breder hoe LAGER je je ET wilt hebben, de ruimte die je hebt vanaf je hub tot de binnenkant is vast. Als je dan een steeds bredere velgen/band plaatst zullen die extra mm zich aan de buitenkant moeten bevinden.

Stel dat een 185 band en ET 40 velg perfect past met geen extra ruimte aan de binnenkant, en je wilt een 205 band plaatsen(20mm breder), dan zul je moeten gaan kijken naar een velg met een ET waarde van 30(verschil van 10 mm)

maar zover komt het toch niet, want je bent je wiel geometrie al behoorlijk aan het verknallen als je aan de ET-waarde meot gaan morrelen.

Koop gewoon velgen met een ET-waarde binnen 5 tot uiterst 10mm van de originele velg.

Is de ruimte er vervolgens niet in de auto, ga dan de auto aanpassen niet de velg (wielkasten verbreden, dingen wegslijpen aan de binnenkant)

Maar ook zover komt het niet, er zijn massa's geschikt velgen en band-maten voor jou auto.
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Järv
Moderator
Contacteer:

Bericht door Järv »

118GTR schreef:mij lijkt, hoe breder hoe LAGER je je ET wilt hebben, de ruimte die je hebt vanaf je hub tot de binnenkant is vast. Als je dan een steeds bredere velgen/band plaatst zullen die extra mm zich aan de buitenkant moeten bevinden.......
Hoe kan het dan dat eenvelg met bandenmaat 205-45-16 met ET40 perfect op een 1990-95 rover 200 past en een ET40 velg met bandenmaat 205-45-17 perfect op een 1995-00 Rover 416 past???

.... of ik lul uit me nek en hebben mijn auto's een volkomen andere maat dan de rest van de rovers die uit de fabriek zijn gekomen......

Maar een bredere band moet altijd een hogere ET waarde hebben ... tenzij je wil dat ie mijlen ver uit je wielkast steekt natuurlijk....
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

(1)je bent toch met me eens dat als je van 185 naar 205 gaat je band dan aan beide kanten 10mm meer uitsteekt?

(2)nou wat als je die 10 mm niet hebt?

(3)dan moet het wiel in zijn geheel 10mm meer naar buiten=> ET-waarde met 10 verlagen.

Over het algemeen heb je die 10mm WEL, en zoek je dus gewoon een velg met dezelfde ET-waarde.
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

Järv
Moderator
Contacteer:

Bericht door Järv »

118GTR schreef:(2)nou wat als je die 10 mm niet hebt?
Eh ... ik weet niet of je zijn vraag goed gelezen hebt ...
.. maar hij heeft het over een 416GSi uit '93 ...

Dus je betoog met wel of geen 10mm is nogal nutteloos daar het exact hetzelfde is als een 1991 rover 214GSI
... en daar past met 205 dus perfect een ET40 onder!!

Dus waar gaat het over??
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Ik ken de 416 niet, ik geef alleen een algemeen verhaal waar hopenlijk iemand wat aan heeft/van opsteekt. Er stond ook elke keer "als je de ruimte niet hebt", en of je die ruimte niet hebt wist ik niet want ik ken de auto niet.

Door met de ET-waarde te klooien kunnen rare dingen gebeuren met de wiel-geometrie, dus zeg ik in de basis NIET veranderen. Bij een rover 100 bijvoorbeeld(die ken ik wel :mrgreen: ) kun je niet naar binnen wegens ruimte gebrek, en naar buiten levert onderstuur op.

Dat Rover goede ervaringen heeft met ET-verhogen geeft dus nog een optie.
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

Järv
Moderator
Contacteer:

Bericht door Järv »

118GTR schreef:.... ik geef alleen een algemeen verhaal waar hopenlijk iemand wat aan heeft/van opsteekt.....
Okay .. daar zit ook wat in ;)

Wat je zegt van de problemen met "klooien" klopt ook wel .... eigenlijk hetzelfde als met die spoorverbreders.

Als je de ET waarde van je velg exact hetzelfde houd is dat op zich wel veilig ... alleen steekt je band wat verder naar buiten.
Met een hogere of lagere ET veranderen de krachten tussen wiel en as .. en als het fout gaat heb je verklootte lagers of erger.

Daarom laat ik me alleen bij ET-uitspraken uit over de rover 200 en 400 tussen 1990 en 200 ;)

cheers,
Dennis :cool:
mspress

Bericht door mspress »

ok, ik heb ff op mijn standaard velgen gekeken, en daar vond ik deze illustere cijfers:
14x5J H2x45 en 1336 EJPA257
Ik neem aan dat de combinatie 1336 EJPA257 gewoon over het soort velg gaat.
Maar wat betekent 14x5J dan precies (maat?), en H2x45 (is mijn ET waarde dan standaard 45)?
Wie o wie weet hier iets zinnigs uit op te maken???
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

14x5j is de maat van de velg: diameter van 14" en breedte van 5". Ik weet niet waar H2 voor staat, maar ik denk dat 45 idd de ET waarde is. De ET waarde van mijn 17" Straights is ook 45.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
mspress

Bericht door mspress »

breedte van 5 inch, dat komt op zo'n 12,7 cm uit.....
Is dat niet erg weinig? Ik weet wel dat de band zelf nog wat uitsteekt, maarre.....
Of kan het wel?
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

jah hoor kan zeker, hoe hoger de wang van de band hoe meer het mag schelen(de breedte van de band en de breedte van de velg)

m.a.w. met hele platte 205 bandjes op zeg een 18" velg, dan moet de velg erg breed zijn. zo'n zelfde 205 band op een 15" velg, dan hoeft de velg lang niet zo breed te zijn.
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

Robert-220TC
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door Robert-220TC »

Volgends het bbs boek
is de orginele et waarde 35 van alle rovermoddelen (m.u.v de 600,800,75)
Plaats reactie