ontstuiteren
-
Mink015
ontstuiteren
Ik sprak eens een Rover liefhebber die zijn 200 coupe voor duizenden had laten pimpen: Het zijn leuke bakkies maar wel stuiterbakkies" sprak hij enthousiast.
Tja, de mijne (verlaagd) stuiterd ook wat over de weg en ik ben dat gestuiter en gehobbel best wel zat. Ik heb bij de 140 per uur echt geen lekker veilig gevoel meer.
Alles (schokbrekers) zou goed zijn volgends garagemeneer...
Is hier eigenlijk wat aan te doen?
Tja, de mijne (verlaagd) stuiterd ook wat over de weg en ik ben dat gestuiter en gehobbel best wel zat. Ik heb bij de 140 per uur echt geen lekker veilig gevoel meer.
Alles (schokbrekers) zou goed zijn volgends garagemeneer...
Is hier eigenlijk wat aan te doen?
Koni dempers monteren en ze op de zachte stand zetten. Of hogere banden nemen. Geen grotere banden maar ipv 17 inch 16 inch waardoor ze een hogere wang krijgen die de oneffen heden in het wegdek absorbeert.
Of gewoon de standaard veren weer monteren.
Had ik ook gedaan bij mijn coupe reed heerlijk.
Of gewoon de standaard veren weer monteren.
Had ik ook gedaan bij mijn coupe reed heerlijk.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
verlaging er onder vandaan halen en originele schokbrekers + veren monteren.
En hoe hoog zijn je banden ?
als jij banden eronder hebt van bijvoorbeeld 45 hoog en er horen standaard banden onder van 65 hoog zal dit ook zeker een stuiterend / oncomfortabel effect geven.
Dan zit er ook nog verschil in kwaliteit van je verlagingsset.
De goedkopere versies zullen minder comfort geven dan de wat duurdere.
mijn 25 had standaard banden van 185 / 65 / 14 ( geloof ik ) en er zit nu 205 / 45 / 16 onder. De band is dus platter geworden en geeft idd iets minder comfort.
Daarbij heb ik een standaard schokbrekersset + veren van een 200 brm.
Gezien de verlaging niet te extreem is en van goede kwaliteit heb ik met de mijne nergens last van.
*edit*
bam was me net voor
En hoe hoog zijn je banden ?
als jij banden eronder hebt van bijvoorbeeld 45 hoog en er horen standaard banden onder van 65 hoog zal dit ook zeker een stuiterend / oncomfortabel effect geven.
Dan zit er ook nog verschil in kwaliteit van je verlagingsset.
De goedkopere versies zullen minder comfort geven dan de wat duurdere.
mijn 25 had standaard banden van 185 / 65 / 14 ( geloof ik ) en er zit nu 205 / 45 / 16 onder. De band is dus platter geworden en geeft idd iets minder comfort.
Daarbij heb ik een standaard schokbrekersset + veren van een 200 brm.
Gezien de verlaging niet te extreem is en van goede kwaliteit heb ik met de mijne nergens last van.
*edit*
bam was me net voor
-
Mink015
Ik heb dus de standaard MG Zr spaakwielen en volgends de man van wie ik deze kocht ook de daarbij horende banden: 205 45 17 ZR (Dunlop).
Noem me een noob maar hier kunnen toch geen 16 inch banden op?
Achter zitten deze banden nog, voor heb ik nu Continental (zelfde maat).
Nu ik (noob) meen de originele bandenmaat te hebben moet het verschil dus komen door veren-schokbrekers-verlaging.
Wanneer ik andere schokbrekers neem ben ik gelijk mijn verlaging kwijt , correct?
Hoe check ik of de vering goed is?
En....wat kost dit allemaal? Is dit tweedehands te doen?
Thx alvast
Noem me een noob maar hier kunnen toch geen 16 inch banden op?
Achter zitten deze banden nog, voor heb ik nu Continental (zelfde maat).
Nu ik (noob) meen de originele bandenmaat te hebben moet het verschil dus komen door veren-schokbrekers-verlaging.
Wanneer ik andere schokbrekers neem ben ik gelijk mijn verlaging kwijt , correct?
Hoe check ik of de vering goed is?
En....wat kost dit allemaal? Is dit tweedehands te doen?
Thx alvast
-
nl_joker_nl
idd op 17" passen geen 16" maar dan moet je nieuwe velgen kopen.
Ik begrijp dat je er niet veel aan wilt uitgeven, en je verlaging niet wilt opgeven. Dan blijft er niets anders over dan andere dempers.
Ik zou dan voor koni's gaan en wel nieuwe want het zijn verbruiksartikelen.
Mijn ervaring met koni's was op mijn 45 met zs onderstel en beviel zeer goed.
Alleen dat nerveuze gedrag bij spoorvorming komt door je lage banden.
Ik begrijp dat je er niet veel aan wilt uitgeven, en je verlaging niet wilt opgeven. Dan blijft er niets anders over dan andere dempers.
Ik zou dan voor koni's gaan en wel nieuwe want het zijn verbruiksartikelen.
Mijn ervaring met koni's was op mijn 45 met zs onderstel en beviel zeer goed.
Alleen dat nerveuze gedrag bij spoorvorming komt door je lage banden.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Da's niet helemaal waar. In een stugge stijve auto voel je meer en daardoor heb je het idee dat je meer mee beweegt. Stuiteren is iets wat een auto júist met een (goede) verlagingsset (veren + dempers) niet zou mogen doen. Dat je meer hobbels en bobbels voelt dat is wél een normaal neveneffect.Johnny_D schreef:hoe stugger je je auto maakt, hoe meer hij gaat stuiteren.
Als iemand bij mij komt en spreekt over een stuiterende auto dan denk ik eerder aan shockers die gaar zijn of niet bij de veren passen. Ik heb ook een Coupé die goed verlaagd is, maar ik spreek nooit over een stuiterbakkie. In tegendeel, bij 200+ voelt ie solide en veilig aan in tegen stelling tot een standaard Coupé waarbij je het idee hebt dat het bij die snelheid niet meer uit maakt wat je met je stuur doet...
@Bam: Ik heb in de Coupé van Steven gereden, maar ik vond het écht eng. Vooral bij aanremmen.
Als je je verlaging niet kwijt wil, ervan overtuigd ben dat de schokdempers goed zijn/passen bij de veren kan je wellicht 16" monteren. Of dat zoden aan de dijk zet betwijfel ik.
Neemt overigens ook niet weg dat een onderstel sterk aan iemand smaak ligt. Verlagingsveren in combinatie met standaard shockers zou ik altijd afraden omdat het de neiging heeft te gaan deinen, echter, er zijn plenty die het doen en zeggen dat het goed rijdt...
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW