Koppakking?

414 416 418 420 45
45er

Koppakking?

Bericht door 45er »

Vandaag zag ik na een rit van 20 km onder mijn 45 een klein plasje, en bij nader onderzoek bleek dat een (roze) koelvloeistofkleur te hebben.
(ik moet inderdaad eens in de 3 weken koelvloeistof bijvullen maar dacht dat ik een groene oxidatieplek op mijn -waarschijnlijk te vervangen- radiator zag).

Het leek erop dat het van tussenuit m'n kleppendeksel kwam hoewel niet echt duidelijk zichtbaar.

Bij de garage aangekomen was de lekkage verdwenen leek het, in ieder geval was alles opgedroogd; afpersen van het circuit bleek geen lekkage aan te tonen en een andere optie zou kunnen zijn dat één van de slangen lekt volgens de garage.

Vraag: als het kleppendeksel vervangen moet worden is een indicatie toch dat er regelmatige lekkage moet zijn, of heb ik het fout? Iemand een idee?
Balkan Rover

Bericht door Balkan Rover »

Je kleppendeksel dicht alleen je tuimelaars af, hierbij komt geen koelvloeistof, hier komt alleen olie om alles te smeren. Het zou dus erg raar zijn als er tussen je kleppendeksel koelvloeistof ontsnapt, wat overigens niet mogelijk is.
Het enige waar het zou kunnen lekken is tussen de koppakking vandaan, dan kan het wel koelvloeistof zijn!
De garage kan gelijk hebben dat het bij een van de slangen lekt, maar wat ik dan raar vindt is waarom ze niet verder gezocht hebben of dat inderdaad zo is.

Ik heb ergens gehoord dat de dop van het expantietankje (waar je koelvloeistof bijgooit) ook een veel voorkomend probloeem is bij de modellen 400/45. het schijnt als je koppakking niet lek is en je tog koelvloeistof moet bij gooien dat de deksel niet goed afdichten en dat je koelvloeistof als damp verdampt,omdat de dop maximaal 1.1 bar kan hebben( heb ik bij een forum op me werk gelezen,weet alleen niet meer welke)

Je kan bij sommige garages vragen of ze je koelwater kunnen controleren op uitlaatgassen en olie, hebben ze speciale rolletjes voor, die doen ze in je expantietank en die verkleurt dan als die uitlaatgassen of olie ruikt, dat zou dan wijzen op een inwendige lekkage.

Ik vermoed dat je kop lek is of zoals de garage zegt ergens bij de slangen.

Hebben ze afgeperst met een warme motor?
De scheurtjes worden kleiner met een koude motor, vaak zie je dan geen lekkage, met een warme motor wel.

Hoop je genoeg te hebben geinformeerd,
Heb nu wel pijn aan me vingers van het typen haha
hoor graag van je wat het was

mvg

Sasa
45er

Bericht door 45er »

Sasa bedankt voor je reactie, en ja, je hebt natuurlijk gelijk. Ik was in de war en de lekkage was in de buurt van de koppakking en niet van het kleppendeksel.
Heb trouwens afgeperst met warme motor, maar geen lekkages.

Heb ook de dop van het expansietankje gecontroleerd maar die sluit perfect af, en ik kan me bijna niet voorstellen dat daardoor iets verdampt.

Ben dus toch bang dat het richting koppakking gaat, en hier en daar heb ik info over de prijs van de reparatie: €750 (koppakking incl. 10 lange bouten €300, vlakken €50 en 8u arbeid €400)

Maandag laat ik hem ergens anders APK keuren, maar ik zal gelijk eens naar zijn mening vragen.

Nogmaals bedankt voor je pijnlijke vingers. :lol:
Ik hou je op de hoogte.
Balkan Rover

Ik heb gisteren me eigen koppakking vv, vandaag moet ik nog me distributie erop doen en klaar is kees.

Ik had zelf een inwendige lekkage was goed te zien bij cil 3 en 4.
Wat ik raar vindt is dat je de bouten moet vv want ik heb ze bij mij niet vv.

Ik heb een programma waar staat hoe en wat (ben vrachtwagen monteur)
ik maak er wel een printscreen van en daar staat dat je de bouten niet hoeft te vv. (heb ik bij me zelf ook net gedaan) bespaart je tog 300€

Ik heb zelf een topic geopend daar ga ik nu foto's opzetten van hoe ik het heb gedaan gisteren.

Naam topic : Koppakking vv
Balkan Rover

Afbeelding

Hier staan 16 bouten op terwijl er maar 10 inzitten dat is wel raar
is van het oude blok denk ik.
Maar staat duidelijk bij dat het niet hoeft...,
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

andere cylinderkop, volgens mij is de enige 2.0 in de 45 een v6.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
45er

Bericht door 45er »

Balkan Rover schreef: Wat ik raar vindt is dat je de bouten moet vv want ik heb ze bij mij niet vv.
ik maak er wel een printscreen van en daar staat dat je de bouten niet hoeft te vv. (heb ik bij me zelf ook net gedaan) bespaart je tog 300€
Ik ben geen monteur, maar de reden om ze te vervangen zei hij, was dat er een bepaalde grote rek in de bouten zit bij hergebruik vanwege de lengte van de bouten zelf. En ik heb werkelijk geen idee of dat nou wel of niet zo is.

Het enige wat ik kan doen is overal informatie proberen te krijgen, ik zal wel proberen dat niet-vv bespreekbaar te maken! :?

PS ik heb een R45 uit 2000, 1.8 4 cilinder.
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

45er schreef:Ik ben geen monteur, maar de reden om ze te vervangen zei hij, was dat er een bepaalde grote rek in de bouten zit bij hergebruik vanwege de lengte van de bouten zelf. En ik heb werkelijk geen idee of dat nou wel of niet zo is.
Dat is wel zo. Het zijn strekbouten, niet bezuinigen door ze niet te vervangen!
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
45er

Bericht door 45er »

Striker schreef: Dat is wel zo. Het zijn strekbouten, niet bezuinigen door ze niet te vervangen!
OK, goeie tip ;)
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Bovendien kosten die bouten geen 300, maar bij een dealer iets van 100~125 euro.
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Balkan Rover

Het zijn inderdaad rekbouten, maar als ze binnen de tollerantie zijn en er is niets te zien kun je ze gewoon hergebruiken.
Zelf weet ik niet wat de tollerantie is enz.
Bij mij zagen ze er gisteren goed uit, zelf heb ik ze gewoon hergebruikt.
En vandaag ga ik even een rit van zo'n 150km maken om te zien of het lekt. Maar ik denk het niet haha.

En ze zijn inderdaad rond de 100/125€

Veel succes
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Balkan Rover schreef: Bij mij zagen ze er gisteren goed uit, zelf heb ik ze gewoon hergebruikt.
En vandaag ga ik even een rit van zo'n 150km maken om te zien of het lekt. Maar ik denk het niet haha.
Ik herhaal het ook nog maar eens:

JIJ HEBT EEN ANDERE MOTOR, met totaal andere kopbouten, die van jouw zijn geen 45cm lang en rekken lang zo ver niet.
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

Rob 416 Si

Bericht door Rob 416 Si »

Toen ik er last van had werd er met afpersen in eerste instantie ook niets gevonden. Een jaar later stond ik weer bij van Noort en toen was het wel feest. Bij hebben ze toen in eerste instantie de rubber van het ...spuitstuk? vervangen. Weet het niet zeker, het is iig een rechthoekig rubber met 4 gaten erin. Het jaar daarna dus alsnog de kopakking.

Je kleppendeksel vervangen heeft volgens mij alleen nut als je motor zweet, niet als hij koelvloeistof lekt.

Verder ben ik ook maar een newb, dus :)
45er

Bericht door 45er »

Rob 416 Si schreef:Toen ik er last van had werd er met afpersen in eerste instantie ook niets gevonden. Een jaar later stond ik weer bij van Noort en toen was het wel feest. Bij hebben ze toen in eerste instantie de rubber van het ...spuitstuk? vervangen. Weet het niet zeker, het is iig een rechthoekig rubber met 4 gaten erin. Het jaar daarna dus alsnog de kopakking.
Geen idee wat het rubber van het spuitstuk (spruitstuk?) is. Momenteel controleer ik dagelijks 1 of 2 keer, maar het is echt moeilijk te zien. Ik zie wel druppeltjes koelvloeistof, maar niet als 'uitgeperst' uit de koppakking.

Gisteren zonder problemen APK-goedgekeurd, maar ook hij twijfelde of het de koppakking was, en adviseerde gewoon regelmatig controleren. Dat doe ik dan maar.

PS
even over andere mails en de prijs van de bouten; die E300 was de prijs van ALLE materialen, dus behalve de bouten ook de koppakking zelf met koelvloeistof etc. Niet echt goedkoop, maar ik krijg ze dan ook niet voor inkoopsprijs. :cry:
45er

Bericht door 45er »

UPDATE 7/1/2009:

Heb m naar een andere garage gebracht voor een goede inspectie.
Conclusie: het kunststoffen inlaatspruitstuk vertoont lekkages.

Momenteel was het onderdeel niet te krijgen: geschatte prijs €285 exclusief BTW. Totale reparatie komt inclusief montage en BTW op €445
Dat is i.i.g. een stuk minder dan de koppakking vervangen. :P

Ga (in overleg met de garage) zelf ook op zoek naar dat onderdeel.
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

Ik denk dat er hier nog wel wat mensen zijn die er in hebben ligggen...
Plaats reactie