chippen/tunen 2.0 idt???

214 216 218 220 25
zijnstra

chippen/tunen 2.0 idt???

Bericht door zijnstra »

he mensen,

ben dik tevreden over mn "nieuwe" 25 2.0 IDT, hij rijd prima.

maar vind alleen dat je een soort turbo gat hebt om het zo maar even te zeggen. zodra je ongeveer bij de 2200 toeren bent voel je het plotseling werken, daaronder merk je niets. het is wat lastig uitleggen, maar hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. verder vind ik dat het gaspedaal wel erg langzaam reageert, maar dat is misschien gewoon nog even wennen.

mijn vraag: wat zijn de (goedkope/ niet al te ingrijpende) mogelijkheden om mn auto sneller en beter te laten optrekken??

bvd

gr. eelco
Gebruikersavatar
Boarderken
MG-R Freak
Berichten: 981
Lid geworden op: di okt 25, 2005 10:19 pm
Woonplaats: Lochristi (België)

Bericht door Boarderken »

vind alleen dat je een soort turbo gat hebt om het zo maar even te zeggen. zodra je ongeveer bij de 2200 toeren bent voel je het plotseling werken, daaronder merk je niets...
Is volkomen normaal hoor. Wanneer je gas geeft, zuig je lucht van buitenaf aan. Die lucht moet eerst langs de turbo om een druk op te bouwen. De weg die de aangezogen lucht moet afleggen alvorens de turbo te bereiken, zorgt ervoor dat de turbo later op gang komt. Vandaar dat je in het begin het gevoel hebt dat hij er niet is ;)
02/10/05 - 15/03/07: MG ZR 100 2.0 TD mk1 Trophy Blue (Total Loss)
30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180
zijnstra

Bericht door zijnstra »

Boarderken schreef: Is volkomen normaal hoor. Wanneer je gas geeft, zuig je lucht van buitenaf aan. Die lucht moet eerst langs de turbo om een druk op te bouwen. De weg die de aangezogen lucht moet afleggen alvorens de turbo te bereiken, zorgt ervoor dat de turbo later op gang komt. Vandaar dat je in het begin het gevoel hebt dat hij er niet is ;)
dat verklaart idd een hoop, sorry ben helemaal niets techisch wat dit soort dingen betrefd.

maar heb hier ook eens iets gelezen over MAFAM ofzo heeft dit hier mee te maken?? en word het daar beter door? wie heeft er ervaring mee?
Gebruikersavatar
Boarderken
MG-R Freak
Berichten: 981
Lid geworden op: di okt 25, 2005 10:19 pm
Woonplaats: Lochristi (België)

Bericht door Boarderken »

heb hier ook eens iets gelezen over MAFAM ofzo heeft dit hier mee te maken?? en word het daar beter door? wie heeft er ervaring mee?
Er zijn hier wel een paar mensen die er ervaring mee hebben ja, die zullen hun ervaringen wel posten ;)
Nu, ik heb het topic erover es nagelezen, algemeen kan je dus stellen dat het puur een persoonlijk iets is om zoiets te installeren of vooral nuttig bij wat oudere modellen.

Mss dat ik het op termijn ook ga doen maar voorlopig vind ik men zr nog lekker genoeg rijden 8)
02/10/05 - 15/03/07: MG ZR 100 2.0 TD mk1 Trophy Blue (Total Loss)
30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180
theedge

Bericht door theedge »

Jep MAFAM is de oplossing voor je probleem. Kun je in engeland bestellen voor geloof ik iets van 65 euro. http://45zs.info/
pyara_pappoe

Bericht door pyara_pappoe »

wat is dat MAFAM DAN?
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

zijnstra schreef: dat verklaart idd een hoop, sorry ben helemaal niets techisch wat dit soort dingen betrefd.

maar heb hier ook eens iets gelezen over MAFAM ofzo heeft dit hier mee te maken?? en word het daar beter door? wie heeft er ervaring mee?
sorry maar de uitleg van Boarderken is echt niet goed. Die omweg heeft er niets mee te maken, als ook de inlaat niet. Waarom zou je namelijk in die gevallen last hebben van een groter turbogat bij een grotere turbo.

Turbo gat is er omdat die niet voluit draait op het moment dat je je gas (opnieuw) intrapt. Een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen, je hebt dus eerst snelle uitlaatgassen nodig WAARNA er pas druk wordt opgebouwd.

Dus eerst gas geven, dan uitlaat druk, turbine spint op, inlaat druk omhoog => Gaan.

Er zijn wat truckjes om te zorgen dat de turbo niet zoveel toeren verliest op het moment dat je van je gas gaat. Zoals waste-gates en anti-lag. Ook zijn er truckjes om de turbo sneller te laten opspinnen, kleine turbo's variabele geometrie(de bladen van de fan aanpassen aan de snelheid van de uitlaatgassen), toerental hoog houden.
Laatst gewijzigd door 118GTR op di nov 14, 2006 2:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
zijnstra

Bericht door zijnstra »

118GTR schreef: sorry maar de uitleg van Boarderken is echt niet goed. Die omweg heeft er niets mee te maken, als ook de inlaat niet. Waarom zou je namelijk in die gevallen last hebben van een groter turbogat bij een grotere turbo.

Turbo gat is er omdat de niet voluit draait op het moment dat je je gas (opnieuw) intrapt. Een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen, je hebt dus eerst snelle uitlaatgassen nodig WAARNA er pas druk wordt opgebouwd.

Dus eerst gas geven, dan uitlaat druk, turbine spint op, inlaat druk omhoog => Gaan.

Er zijn wat truckjes om te zorgen dat de turbo niet zoveel toeren verliest op het moment dat je van je gas gaat. Zoals waste-gates en anti-lag. Ook zijn er truckjes om de turbo sneller te laten opspinnen, kleine turbo's variabele geometrie(de bladen van de fan aanpassen aan de snelheid van de uitlaatgassen), toerental hoog houden.
dankje wel, het word iets duidelijker, maar zoals misschien nu al bekend: ben niet zo handig met motoren en weet er weinig vanaf. maar wat is een makkelijke, relatief goedkope manier dan??
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Die zijn er niet, een (interne) wast-gate zit er al op. En de rest is complex en duur, behalve dan simpelweg het toerental hoger houden.

Je misschien moet je leren tussengas te geven tijdens het schakelen :twisted: , scheelt enorm maar dan heb je wel op een rally achtige manier bezig.

Moderne diesels gebruiken variabele geometrie, dat scheelt een berg. Maar om 175+ uit 2 liters te halen moeten de turbo's relatief groot zijn. En daarom komt turbo-lag weer helemaal terug bij diesels, ondanks alle dure systemen.

Overgens kan chippen al veel schelen, heeft niets met het daadwerkelijke turbogat te maken. Maar de extra brandstof die wordt ingespoten en de agressievere timing levert meer uitlaatdruk op bij lagere toerentallen wat de turbo sneller doet oppakken.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
zijnstra

Bericht door zijnstra »

118GTR schreef: Overgens kan chippen al veel schelen, heeft niets met het daadwerkelijke turbogat te maken. Maar de extra brandstof die wordt ingespoten en de agressievere timing levert meer uitlaatdruk op bij lagere toerentallen wat de turbo sneller doet oppakken.
thnx

maar chippen is ook vrij prijzig neem ik aan?? had hier een stukje over MAFAM gelezen, en zag dat dat vrij goedkoop is. maar vroeg me af of ik er wat aan heb ja of te nee.
morris
MG-R Fanatic
Berichten: 158
Lid geworden op: do feb 12, 2004 8:36 pm
Woonplaats:
Locatie: tilburg

Re: chippen/tunen 2.0 idt???

Bericht door morris »

zijnstra schreef:he mensen,

ben dik tevreden over mn "nieuwe" 25 2.0 IDT, hij rijd prima.

maar vind alleen dat je een soort turbo gat hebt om het zo maar even te zeggen. zodra je ongeveer bij de 2200 toeren bent voel je het plotseling werken, daaronder merk je niets. het is wat lastig uitleggen, maar hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. verder vind ik dat het gaspedaal wel erg langzaam reageert, maar dat is misschien gewoon nog even wennen.

mijn vraag: wat zijn de (goedkope/ niet al te ingrijpende) mogelijkheden om mn auto sneller en beter te laten optrekken??

bvd




gr. eelco
Niet al te ingrijpende en dure mogelijkheden zijn :
De roetfilter verwijderen en een andere (betere) luchtfilter.
Verwacht er geen wonderen van maar de uitvoering daarvan is te doen.
Roverloos
zijnstra

Re: chippen/tunen 2.0 idt???

Bericht door zijnstra »

morris schreef:Niet al te ingrijpende en dure mogelijkheden zijn :
De roetfilter verwijderen en een andere (betere) luchtfilter.
Verwacht er geen wonderen van maar de uitvoering daarvan is te doen.
kom je zonder roetfiler nog door de keuring?? en scheelt dat echt wel iets??
met een beter luchtfilter bedoel je dan een openluchtfilter?

Denk dat ik zowiso voor de MAFAM ga, daar heb ik wel goeie dingen over gehoord en gelezen.
theedge

Bericht door theedge »

Ik heb nog een K&N inlegfilter te koop dus als je nog 1 zoekt ik heb er nog 1 liggen in goede staat.
zijnstra

Bericht door zijnstra »

theedge schreef:Ik heb nog een K&N inlegfilter te koop dus als je nog 1 zoekt ik heb er nog 1 liggen in goede staat.
die leg je gewoon ipv de oude toch??
ja ben ik altijd voor in, ik stuur je een pb.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Zo we hebben er een fanatiek clublid bij met Eelco 54 berichten in 2 weken!!

Maar voor de Mafam lees dit
topic maar even door en ik vind hem nog steeds perfect werken.
Bij gewoon rijden kom ik niet boven de 2500 rpm.

Bam.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
zijnstra

Bericht door zijnstra »

bam schreef:Zo we hebben er een fanatiek clublid bij met Eelco 54 berichten in 2 weken!!

Maar voor de Mafam lees dit
topic maar even door en ik vind hem nog steeds perfect werken.
Bij gewoon rijden kom ik niet boven de 2500 rpm.

Bam.
haahhaha ik ben ook razend enthousiast over mn nieuwe auto, en wil er graag zoveel mogelijk over weten!

ik rij meestal ook "gewoon", maak ongeveer 35000 km per jaar. maar dan is het wel lekker als je op die 80 km weggetjes net even wat vlotter om die $^%& vrachtwagens heen kan komen. :D
Plaats reactie