vreemd ratel/klik geluid voorzijde alleen bij warme motor

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Callahan

vreemd ratel/klik geluid voorzijde alleen bij warme motor

Bericht door Callahan »

Hallo meedenkers,

Heb een Rover 75 automaat uit 2000 met een 1.8 K motor. De motor loopt perfect. :lol: Op de snelweg rijdt hij geruisloos en ook als je de eerste zeg 30 kilometers in de bebouwde kom rijdt. Maar daarna gaat er langzaam wat veranderen want dan hoor je een onbestendig lichte klik van metaal op metaalgeluid voor onder de auto opdoemen dat lijkt op het geluid van een losse fuseekogel maar dan in lichtere vorm.
Maar door een kuiltje of kuilen in de weg rijden hoor je bijvoorbeeld niets.
Dan denk ik niet aan een fusee maar aan een ander rubber van een stabilisatorstang of iets dergelijks.
Heb aan de voor onderzijde van de auto gekeken en zag wel wat kleine onbetekende haarscheurtjes in de ophangrubbers van het motorblok. Bij gas geven op de hefbrug gebeurd daar niets wat een metaal op metaal geluid kan maken. Verder ook niks schokkends bij de fusee's en ophangrubbers. Gas geven heeft sowieso geen invloed op het geluid. De auto moet dus echt warm gereden zijn en ook echt rijden in de bebouwde kom. Daar blijft de wamte ook daadwerkelijk rond de motor "hangen". Als de auto een paar uur stil gestaan heeft is bij het wegrijden het geluid weer eventjes weg maar komt binnen het half uur weer fijntjes terug.:?: Wie herkent deze klacht en kan mij helpen dit op te lossen.:cry:

groet...
Laatst gewijzigd door Callahan op do nov 15, 2012 3:45 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Eric27
MG-R Freak

Bericht door Eric27 »

Mischien de veerpootlagers, ik zeg maar wat maar deze kunnen ook luidruchtig worden.

Eric
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Als ik het tijdsbestek zie denk ik meer aan iets van de uitlaat.
Maar is het er alleen met rijden of ook als je stilstaat?

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Callahan

vervolg uitleg!

Bericht door Callahan »

Alleen bij rijden komt het naar voren dus met lopende motor op een hefbrug is het niet te creëren. Maar hou de voorwaarden (echt warme motor) in ogenschouw. Een veerpootlager zou neem ik aan bij een warme motor denk ik niet opeens geluid gaan maken en met koude motor niet. Ik denk dan zelf eerder aan een rubber of kunststof deel dat bij warmte makkelijk vervormt. De uitlaat is vernieuwd en hangt absoluut vrij. Bovendien verergert het geluid niet bij gas geven. Het geluid blijft ook wel eens 15 tot 20 seconden weg en ook bij een glad wegoppervlak. In straatjes met klinkers en zo komt het regelmatig terug. Maar door een kuiltje rijden verrast soms ook weer in een "niets horen" moment. Niet eenvoudig te vinden of te lokaliseren dus. Maar ook niet minder ergerlijk.
:wall:
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Misschien de schokbreker? Duw na een lange rit eens een paar keer op de neus van de auto en probeer dan het geluid te lokaliseren.
Plaats reactie