Aankoop advies Rover 75 1,8T
Re: Aankoop advies Rover 75 1,8T
Ik rijdt zelf een rover 75 cdt en wat ik op dit forum hoor over de 18 turbo want daar staat de t voor neem ik aan moet je hier mee uitkijken.
Kijk verder op dit forum er staat best wel wat vermeldt over deze auto.
Het schijnt als je wat met de motor krijgt er weinig onderdelen gebruikt te krijgen zijn zo dat je op orginele nieuwe onderdelen bent aangewezen.
Niet goedkoop.
Volgens mij is er de 1800 ook gevoelig voor koppakking problemen. Moet je dat laten verhelpen dan is dat arbeidsintensief duur dus.
Kijk verder op dit forum er staat best wel wat vermeldt over deze auto.
Het schijnt als je wat met de motor krijgt er weinig onderdelen gebruikt te krijgen zijn zo dat je op orginele nieuwe onderdelen bent aangewezen.
Niet goedkoop.
Volgens mij is er de 1800 ook gevoelig voor koppakking problemen. Moet je dat laten verhelpen dan is dat arbeidsintensief duur dus.
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
@ Erik, jij hebt een diesel --> BMW. In geen enkel opzicht te vergelijken met de K serie van Rover.
Zijn inderdaad koppakking gevoelig, maar als je een stalen versie laat monteren dan zijn ze daar niet meer gevoelig voor.
Verder zijn er onderdelen genoeg te krijgen, en motor onderdelen moet je altijd nieuw plaatsen.
Zijn inderdaad koppakking gevoelig, maar als je een stalen versie laat monteren dan zijn ze daar niet meer gevoelig voor.
Verder zijn er onderdelen genoeg te krijgen, en motor onderdelen moet je altijd nieuw plaatsen.

Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Vanaf een bepaald jaar zijn de motoren standaard uitgevoerd met een stalen koppakking geloof ik...bike@devil schreef:Stalen versie van de koppakking? wat is het precies? Dit doe je pas bij de eerste reparatie toch. Wat kost zo'n koppakkingen reparatie?
gr WL
Geen idee wat het kost, ik doe het altijd zelf en dan ben ik voor een paar tientjes (letterlijk) klaar.

Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Re: Aankoop advies Rover 75 1,8T
Volgens mij is het bij de andere motoren geen probleem.bike@devil schreef: hoi Eric,
over de koppakking problemen met de 1.8T motoren geld dit niet voor andere uitvoering? En hoe vaak komt het voor?
gr WL
Maar als je geen gemodificeerde koppakking hebt gaat deze er zeker weten aan. En bij deze kilometerstand wordt dat wel riskant.
Gewoon even navragen en anders bij de koop op papier laten vast leggen dat er een gemodificeerde koppakking in zit. Heb je dan toch problemen als het blijkt dat er geen goede koppakking inzit kun je daar op terug vallen .
Hi,
Zit er nog de oude koppaking in, dan gaat ie gegarandeerd een keer stuk.
Er zijn gevallen bekend van een km stand 50.000 maar ook 150.000 km.
Bij vervanging absoluut de verbeterde versie monteren.
De 1.8 T is de vervanger voor de 2.0 V6; opzich een interessante motor; behoorlijk snel en ook relatief zuinig.
Het is niet een 1.8 waar een turbo op gezet is (helaas); basis komt wel overeen maar drijfstangen b.v. zijn volgens mij anders.
X Part heeft een tijd geen motorblokken 1.8 T geleverd; vanaf ± November zijn ze weer beschikbaar.
Veel 1.8 T zijn van 2004 en 2005 dus in veel gevallen zal wellicht de distributieriem nog niet vevangen zijn (6 jaar of 150.000 km)
Ook V6 motoren blijken uiteindelijk soms een koppakkingprobleem te krijgen maar dan moet je aan km standen denken van 200.000 - 300.000 km.
Bij de diesel (BMW motor) komt dit zelden voor; deze heeft trouwens ook een distributieketting net als de V8 overigens.
Kijk ook eens hier: www.r75.info
Groet, Pim
Zit er nog de oude koppaking in, dan gaat ie gegarandeerd een keer stuk.
Er zijn gevallen bekend van een km stand 50.000 maar ook 150.000 km.
Bij vervanging absoluut de verbeterde versie monteren.
De 1.8 T is de vervanger voor de 2.0 V6; opzich een interessante motor; behoorlijk snel en ook relatief zuinig.
Het is niet een 1.8 waar een turbo op gezet is (helaas); basis komt wel overeen maar drijfstangen b.v. zijn volgens mij anders.
X Part heeft een tijd geen motorblokken 1.8 T geleverd; vanaf ± November zijn ze weer beschikbaar.
Veel 1.8 T zijn van 2004 en 2005 dus in veel gevallen zal wellicht de distributieriem nog niet vevangen zijn (6 jaar of 150.000 km)
Ook V6 motoren blijken uiteindelijk soms een koppakkingprobleem te krijgen maar dan moet je aan km standen denken van 200.000 - 300.000 km.
Bij de diesel (BMW motor) komt dit zelden voor; deze heeft trouwens ook een distributieketting net als de V8 overigens.
Kijk ook eens hier: www.r75.info
Groet, Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
-
- MG-R Core
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
- Woonplaats: Oosterwolde (fr)
Het nieuwe type koppakking herken je aan een stalen uitstekende lipje aan de rechterzijde van de kop (als je voor de auto staat) onder het uitlaatspruitstuk. Als je hier een lipje voelt/ziet dan is de nieuwe pakking gemonteerd. Het leepje steekt ongeveer 1/2 centimeter uit.
Eventueel vervangen van de koppakking is wat duurder dan bij de standaard 1800. Dit in verband met het extra werk van het demonteren van het uit- en inlaatspruitstuk.
Let verder op de remleidingen, koppeling (vooral op lekkage), veren, fusseekogels, roest op remschijven, draagarm rubbers voor en onderste motorsteun. Dat zijn wel zo'n beetje alle zwakke/slijtage punten.
Persoonlijk vind ik de 1800 turbo motor de fijnste motor voor in een 75. Rijdt geweldig zo'n auto!
Eventueel vervangen van de koppakking is wat duurder dan bij de standaard 1800. Dit in verband met het extra werk van het demonteren van het uit- en inlaatspruitstuk.
Let verder op de remleidingen, koppeling (vooral op lekkage), veren, fusseekogels, roest op remschijven, draagarm rubbers voor en onderste motorsteun. Dat zijn wel zo'n beetje alle zwakke/slijtage punten.
Persoonlijk vind ik de 1800 turbo motor de fijnste motor voor in een 75. Rijdt geweldig zo'n auto!
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3508
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Goed vergelijk ja... een 1.8T of een 4.6 V8.....
Mijn advies; gewoon doen, de 1.8 T is ook een betrouwbare lekker rijdende motor. En ja, de koppakking gaat een keer stuk.... So?
Iedere auto heeft zijn kenmerken, geen reden voor angst. De 1.8 is een goede keus; lichtere auto, redelijk zuinig, goede rijeigenschappen.
Ik heb maar één advies: Kopen die 75!


Mijn advies; gewoon doen, de 1.8 T is ook een betrouwbare lekker rijdende motor. En ja, de koppakking gaat een keer stuk.... So?
Iedere auto heeft zijn kenmerken, geen reden voor angst. De 1.8 is een goede keus; lichtere auto, redelijk zuinig, goede rijeigenschappen.
Ik heb maar één advies: Kopen die 75!

My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
- VandenPlas
- MG-R Freak
- Berichten: 975
- Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
- Woonplaats: Haarlem
- Contacteer:
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3508
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Mooie 75! Leuk trouwens als je nieuwe ride zo klaarstaat, dat heb ik nog nooit meegemaakt! Veel plezier!
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)