Aankoop advies Rover 75 1,8T

75 en 75 Tourer
Eric27
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: di feb 06, 2007 9:48 pm
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Aankoop advies Rover 75 1,8T

Bericht door Eric27 »

Ik rijdt zelf een rover 75 cdt en wat ik op dit forum hoor over de 18 turbo want daar staat de t voor neem ik aan moet je hier mee uitkijken.
Kijk verder op dit forum er staat best wel wat vermeldt over deze auto.
Het schijnt als je wat met de motor krijgt er weinig onderdelen gebruikt te krijgen zijn zo dat je op orginele nieuwe onderdelen bent aangewezen.
Niet goedkoop.
Volgens mij is er de 1800 ook gevoelig voor koppakking problemen. Moet je dat laten verhelpen dan is dat arbeidsintensief duur dus.
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

@ Erik, jij hebt een diesel --> BMW. In geen enkel opzicht te vergelijken met de K serie van Rover.

Zijn inderdaad koppakking gevoelig, maar als je een stalen versie laat monteren dan zijn ze daar niet meer gevoelig voor.
Verder zijn er onderdelen genoeg te krijgen, en motor onderdelen moet je altijd nieuw plaatsen.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

bike@devil schreef:Stalen versie van de koppakking? wat is het precies? Dit doe je pas bij de eerste reparatie toch. Wat kost zo'n koppakkingen reparatie?

gr WL
Vanaf een bepaald jaar zijn de motoren standaard uitgevoerd met een stalen koppakking geloof ik...

Geen idee wat het kost, ik doe het altijd zelf en dan ben ik voor een paar tientjes (letterlijk) klaar.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Eric27
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: di feb 06, 2007 9:48 pm
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Aankoop advies Rover 75 1,8T

Bericht door Eric27 »

bike@devil schreef: hoi Eric,
over de koppakking problemen met de 1.8T motoren geld dit niet voor andere uitvoering? En hoe vaak komt het voor?
gr WL
Volgens mij is het bij de andere motoren geen probleem.
Maar als je geen gemodificeerde koppakking hebt gaat deze er zeker weten aan. En bij deze kilometerstand wordt dat wel riskant.
Gewoon even navragen en anders bij de koop op papier laten vast leggen dat er een gemodificeerde koppakking in zit. Heb je dan toch problemen als het blijkt dat er geen goede koppakking inzit kun je daar op terug vallen .
Pim
MG-R Addict
Berichten: 497
Lid geworden op: ma apr 27, 2009 6:27 am
Woonplaats: Heiloo

Bericht door Pim »

Hi,

Zit er nog de oude koppaking in, dan gaat ie gegarandeerd een keer stuk.
Er zijn gevallen bekend van een km stand 50.000 maar ook 150.000 km.

Bij vervanging absoluut de verbeterde versie monteren.

De 1.8 T is de vervanger voor de 2.0 V6; opzich een interessante motor; behoorlijk snel en ook relatief zuinig.
Het is niet een 1.8 waar een turbo op gezet is (helaas); basis komt wel overeen maar drijfstangen b.v. zijn volgens mij anders.
X Part heeft een tijd geen motorblokken 1.8 T geleverd; vanaf ± November zijn ze weer beschikbaar.
Veel 1.8 T zijn van 2004 en 2005 dus in veel gevallen zal wellicht de distributieriem nog niet vevangen zijn (6 jaar of 150.000 km)

Ook V6 motoren blijken uiteindelijk soms een koppakkingprobleem te krijgen maar dan moet je aan km standen denken van 200.000 - 300.000 km.

Bij de diesel (BMW motor) komt dit zelden voor; deze heeft trouwens ook een distributieketting net als de V8 overigens.

Kijk ook eens hier: www.r75.info

Groet, Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Bij een T serie kun je dat zo zien, misschien dat een K serie specialist (118GTR) kan vertellen hoe dat zit bij een K serie?
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Het nieuwe type koppakking herken je aan een stalen uitstekende lipje aan de rechterzijde van de kop (als je voor de auto staat) onder het uitlaatspruitstuk. Als je hier een lipje voelt/ziet dan is de nieuwe pakking gemonteerd. Het leepje steekt ongeveer 1/2 centimeter uit.
Eventueel vervangen van de koppakking is wat duurder dan bij de standaard 1800. Dit in verband met het extra werk van het demonteren van het uit- en inlaatspruitstuk.
Let verder op de remleidingen, koppeling (vooral op lekkage), veren, fusseekogels, roest op remschijven, draagarm rubbers voor en onderste motorsteun. Dat zijn wel zo'n beetje alle zwakke/slijtage punten.
Persoonlijk vind ik de 1800 turbo motor de fijnste motor voor in een 75. Rijdt geweldig zo'n auto!
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

peter.evers schreef: Vanaf een bepaald jaar zijn de motoren standaard uitgevoerd met een stalen koppakking geloof ik...
Standaard zit er nooit een stalen koppakking tussen bij een rover, ook niet bij de allerlaatsten.
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Ik dacht dat ze bij een T serie dat wel hebben gedaan bij de laatste serie... ik meende bij de K serie ook.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Graag gedaan :mrgreen:

Bij een T serie wel ja maar bij de k-serie niet. Landrovers hebben wel vanaf een bepaalde leeftijd de nieuwe pakking maar deze werd voor rover pas gebruikt na het faillissement.

Wil je nog wat meer power dan met een 1800 turbo, wij hebben nu een zt v8 staan! Fijne auto.. ;)
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3508
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Goed vergelijk ja... een 1.8T of een 4.6 V8..... :mrgreen: :mrgreen:

Mijn advies; gewoon doen, de 1.8 T is ook een betrouwbare lekker rijdende motor. En ja, de koppakking gaat een keer stuk.... So?

Iedere auto heeft zijn kenmerken, geen reden voor angst. De 1.8 is een goede keus; lichtere auto, redelijk zuinig, goede rijeigenschappen.

Ik heb maar één advies: Kopen die 75! :mrgreen:
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Gebruikersavatar
TonEe
MG-R Addict
Berichten: 323
Lid geworden op: wo sep 23, 2009 6:59 pm
Woonplaats:
Locatie: Eindhoven

Bericht door TonEe »

En? Inmiddels de auto laten keuren? Zie net pas dit topic. Rij zelf een MGZT met de 1.8T en alles mbt de koppakking hierboven klopt. Heerlijke auto en de motor is absoluut niet onderbemeten.

Ben benieuwd of de deal doorgegaan is en heeft iemand al verteld dat we hier erg van foto's houden? ;)
Afbeelding

MG ZT 1.8T 160
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Proficiat ! :lol: Mooie 75 in de goede kleur 8) Alleen nog een mooi stuur met hout accenten. Maakt het wel af op een 75 .

PS. roest op buitenschild achterdemper is een bekent probleem bij de 75. Duurt nog best lang voordat demper helemaal door is en rede tot afkeur wordt bij keuring.
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Aardige verkoper, dat is een hele nette oplossing.
En een mooie wagen zo te zien!

Gefeliciteerd!!
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Netjes hoor!! ziet er goed uit.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3508
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Mooie 75! Leuk trouwens als je nieuwe ride zo klaarstaat, dat heb ik nog nooit meegemaakt! Veel plezier!
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Plaats reactie