Accu wordt niet meer opgeladen

75 en 75 Tourer
Cipi

Accu wordt niet meer opgeladen

Bericht door Cipi »

Hoi,

Nadat ik deze morgen mijn wagen een beetje afgespoten had met de hogedruk reiniger, 'ook door de gril gespoten) kreeg ik bij het wegrijden opeens de melding dat de accu niet meer geladen werd. Ook ging het lampje van de accuu branden.
Kan de dynamo opeens kapot gegaan zijn of kan het ook aan vocht liggen?

Hoe krijg ik de dynamo eruit zonder de halve wagen te moeten demonteren?

Groetjes Dirk
JD
MG-R Core

Bericht door JD »

denk dat je ff een multimeter op je accu moet zetten.
zonder draaiende motor zou hij ongeveer 12v moeten geven.
met draaiende motor zal dat zo rond de 14v moeten zijn.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Cipi

Bericht door Cipi »

JD schreef:denk dat je ff een multimeter op je accu moet zetten.
zonder draaiende motor zou hij ongeveer 12v moeten geven.
met draaiende motor zal dat zo rond de 14v moeten zijn.
Hebben we al gedaan.
Accu was volledig kapot, amper 9v. Daarna een nieuwe erin gezet. Maar laden doet de dynamo nog steeds niet.
Ik heb daar straks eens de stekker van de dynamo los getrokken. Deze was heel nat van binnen. Heb de auto binnen gezet en de stekker los laten hangen om te drogen. Zal morgen verder kijken wat er gebeurd.
Anders moet ik mij een nieuwe laten komen uit UK.

Dirk
JD
MG-R Core

Bericht door JD »

dan zou het ook kunnen zijn dat je oude accu nog goed was ma dat hij alleen niet bijgeladen werd.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Cipi

Bericht door Cipi »

JD schreef:dan zou het ook kunnen zijn dat je oude accu nog goed was ma dat hij alleen niet bijgeladen werd.
Nee nee, die was ook ver weg.
Ik kreeg de wagen vorige week toen het zo streng gevroren had nog maar net aan.
Trouwens dan zou de dynamo nu wel moeten laden en dat doet die net zo goed niet.

Dirk
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Dynamo's gaan wel eens vaker stuk. Kun je het makkelijkst vervangen vanaf de onderkant. Eerst de multi riem eraf (dit gaat niet zo fijn zonder speciaal gereedschap..) dan de airco pomp los en aan de kant, dan de steun van de pomp eraf en dan kun je perfect bij de dynamo.
Succes!
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

WTF aircopomp los?

Het is een beetje een krap daar, maar de dynamo zou er bij mij gewoon bovenlangs uit gaan. Sterker nog als ik de aircopomp uit zou willen hebben, dan gaat die dynamo er eerst uit omdat die bovenste bouten van de dynamo 100x moeilijker zijn dan die van de dynamo.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Dirk,

Volgens mij had jij een diesel, als dat zo is dan moet volgens mij het rechter wiel eraf en moet je het binnenscherm demonteren.
Volgens de boeken moet de radiateur eruit maar via het rechter scherm schijn je hem eruit te krijgen.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Cipi

Bericht door Cipi »

bam schreef:Dirk,

Volgens mij had jij een diesel, als dat zo is dan moet volgens mij het rechter wiel eraf en moet je het binnenscherm demonteren.
Volgens de boeken moet de radiateur eruit maar via het rechter scherm schijn je hem eruit te krijgen.
Ik heb idd een diesel ja.
Ik heb ondertussen al op het Engelse forum gezien dat de radiator eruit moet
:( :( :( en dat het wiel en de bekleding eraf moeten had ik wel gedacht.
Zal dus een hoop werk werk worden :( :( :(

Dirk
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Nou de radiateur hoeft er dus niet uit het schijnt allemaal via het rechterscherm te kunnen.

suc6

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

@ 118 gtr: Knap als je de airco pomp van boven eraf haalt. Dan moet eerst de stuurbekrachtiging en de dynamo eraf en daarna zie je dat de 3 bouten van de aircopomp er vanaf de onderzijde ingedraaid zijn.. Ik heb ook wel eens een dynamo vanaf de bovenkant gedaan maar vanaf de onderkant gaat sneller airco pomp is zo los dan even dat steuntje erweg halen en je kan echt prima bij de dynamo. Dit alles is (mits je een brug hebt) ongeveer een uurtje werk.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

arjen schreef:@ 118 gtr: Knap als je de airco pomp van boven eraf haalt.
Dat staat er dus gewoon niet :roll:
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Misschien begrijp ik het verkeerd.. Begrijp deze zin namelijk niet helemaal:
Sterker nog als ik de aircopomp uit zou willen hebben, dan gaat die dynamo er eerst uit omdat die bovenste bouten van de dynamo 100x moeilijker zijn dan die van de dynamo.

Voor de duidelijkheid, ik bedoel niet dat de pomp geheel gedemonteerd moet worden. Alleen de drie bevestigingsbouten los pompje een paar centimiter aan de kant zodat je gemakkelijk bij de dynamo kunt. De reden dat het via de bovenkant langzamer gaat is omdat dan de motorsteun los moet. Het is namelijk niet mogelijk de bouten van de stuurbekrachtigingspomp te verwijderen als de motor nog in de steun hangt.

Maar iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe die de dynamo wil vervangen. Ik probeer alleen een goed advies te geven.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Er staat heel simpelweg NIETS over welke richitng de aircopomp eruit moet, alleen dat ik de dynamo eruit zou halen om bij de bovenste boutjes van de aircopomp te kunnen komen.
Niets meer niets minder.

Denk trouwens dat het wel van belang is om te melden dat dit voor de 1.8(T) geldt.
Aangezien de Topic-starter niet vertelde heeft wat voor motor hij heeft, ben ik er blind vanuit gegaan dat het van toepassing was.
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Aha, ik dacht al dat lukt nooit de airco pomp loshalen via de bovenkant.
Het gaat hier om een diesel. Stond eerst niet vermeld inderdaad. Ik ging daar al vanuit omdat bij de diesels de dynamo's regelmatig stuk gaan en bij de andere motoren niet zo vaak. Bij een 1800 motor is het inderdaad veel makkelijker via de bovenkant.
Cipi

Bericht door Cipi »

118GTR schreef:Er staat heel simpelweg NIETS over welke richitng de aircopomp eruit moet, alleen dat ik de dynamo eruit zou halen om bij de bovenste boutjes van de aircopomp te kunnen komen.
Niets meer niets minder.

Denk trouwens dat het wel van belang is om te melden dat dit voor de 1.8(T) geldt.
Aangezien de Topic-starter niet vertelde heeft wat voor motor hij heeft, ben ik er blind vanuit gegaan dat het van toepassing was.
75 CDTi ;)
Plaats reactie