Diesels 75 zijn zo zuinig dat er zeer weinig warmte vrij komt. Stationair worden ze niet eens een fatsoenlijk warm. In de winter en met weinig toeren, dan koelt de koelvloeistof af door de kachel te gebruiken... De 75 van mij die boven nul een normale temperatuur bereikt, lukte het van de week niet met -10 omdat te doen. Kachel was warm genoeg en heb stoelverwarming .
Met de boordcomputer kan de exacte koelvloeistof temperatuur afgelezen worden - indrukken van dagteller op nul langer indrukken etc. (meer op www.the75andztclub.co.uk forum) , want het metertje staat bij 70 tot 100 graden op normaal: het is geen echte temperatuurmeter ). Zelf controleer ik de echte temperatuur af en toe onder normale omstandigheden en heb een thermostaat (gates th 01489, kost een euro of 15) klaar liggen om in de slang te monteren als er geen 82 graden meer gehaald wordt. En ben niet van plan moeilijk te doen om de originele en dure thermostaat te vervangen, want alle verdere functies van het koelsysteem blijven normaal functioneren.
Die standkachel moet ik eens naar kijken want die werkt niet uit zichzelf.
Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Heb je inmiddels je thermostaat vervangen en zo ja wat zijn je ervaringen?
Moeilijk, moet inderdaad alles los "volgens het boekje" of is er een trucje?
De wijzer van mijn temperatuurmeter staat constant precies halfweg het eerste streepje en 9 uur. Interieur wordt wel gewoon warm.
Maar vanochtend 5 graden en de hulpverwarming bleef de hele tijd meedraaien.
Ik heb eigenlijk geen idee wat voor temperatuur dit is van het koelwater maar het lijkt me niet voldoende. In ieder geval geen 90 graden lijkt me.
Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
Ik heb er vandaag nog even naar gekeken
Ik moest olie en filter vervangen.
Het schijnt dat hij zuiniger wordt, maar het is bij mij meer van het moet werken zoals het bedoeld was door Otto Diesel, dus ik ga er binnenkort aan beginnen als mij gezondheid meewerkt.
Het is geen fijn klusje, maar als je de motorsteun aan de distributiekant verwijderd is het wel te doen. Gaat niet echt makkelijker met de versnellingsbak erachter weg. Die thermostaat in de slang is een leuke noodoplossing, maar de originele zal toch vervangen moeten worden aangezien hier vaak koelvloeistof lekkage optreedt.
Ja die motorsteun moet weg en dan de boel opkrikken en kantelen.
Geen fijne klus inderdaad, ik heb gelukkig wel de o-ring erbij besteld van die pijp die in het huis schuift. En ik moet nog even naar de dealer voor oat.
Ja dat oranje spul, maar in de handel is dat duur en bij de ex dealer halen ze het uit een vat voor een paar euro de liter. En die hoef je dan alleen maar 1 op 1 te mengen.
Ik meng liever niet verschillende vloeistoffen door elkaar.
Omdat we weer richting de winter gaan heb ik de thermostaat nu toch laten vervangen bij http://www.vdpost.nl/
Was zoals beschreven geen makkelijk klusje maar na verwijderen van de motorsteun was er inderdaad bij te komen.
Met 4 - 5 km staat de wijzer van de koelvloeistof weer mooi in het midden.
Groet, Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023