Pagina 1 van 2
chippen/tunen 2.0 idt???
Geplaatst: di nov 14, 2006 11:33 am
door zijnstra
he mensen,
ben dik tevreden over mn "nieuwe" 25 2.0 IDT, hij rijd prima.
maar vind alleen dat je een soort turbo gat hebt om het zo maar even te zeggen. zodra je ongeveer bij de 2200 toeren bent voel je het plotseling werken, daaronder merk je niets. het is wat lastig uitleggen, maar hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. verder vind ik dat het gaspedaal wel erg langzaam reageert, maar dat is misschien gewoon nog even wennen.
mijn vraag: wat zijn de (goedkope/ niet al te ingrijpende) mogelijkheden om mn auto sneller en beter te laten optrekken??
bvd
gr. eelco
Geplaatst: di nov 14, 2006 11:53 am
door Boarderken
vind alleen dat je een soort turbo gat hebt om het zo maar even te zeggen. zodra je ongeveer bij de 2200 toeren bent voel je het plotseling werken, daaronder merk je niets...
Is volkomen normaal hoor. Wanneer je gas geeft, zuig je lucht van buitenaf aan. Die lucht moet eerst langs de turbo om een druk op te bouwen. De weg die de aangezogen lucht moet afleggen alvorens de turbo te bereiken, zorgt ervoor dat de turbo later op gang komt. Vandaar dat je in het begin het gevoel hebt dat hij er niet is

Geplaatst: di nov 14, 2006 11:58 am
door zijnstra
Boarderken schreef:
Is volkomen normaal hoor. Wanneer je gas geeft, zuig je lucht van buitenaf aan. Die lucht moet eerst langs de turbo om een druk op te bouwen. De weg die de aangezogen lucht moet afleggen alvorens de turbo te bereiken, zorgt ervoor dat de turbo later op gang komt. Vandaar dat je in het begin het gevoel hebt dat hij er niet is

dat verklaart idd een hoop, sorry ben helemaal niets techisch wat dit soort dingen betrefd.
maar heb hier ook eens iets gelezen over MAFAM ofzo heeft dit hier mee te maken?? en word het daar beter door? wie heeft er ervaring mee?
Geplaatst: di nov 14, 2006 12:20 pm
door Boarderken
heb hier ook eens iets gelezen over MAFAM ofzo heeft dit hier mee te maken?? en word het daar beter door? wie heeft er ervaring mee?
Er zijn hier wel een paar mensen die er ervaring mee hebben ja, die zullen hun ervaringen wel posten
Nu, ik heb het topic erover es nagelezen, algemeen kan je dus stellen dat het puur een persoonlijk iets is om zoiets te installeren of vooral nuttig bij wat oudere modellen.
Mss dat ik het op termijn ook ga doen maar voorlopig vind ik men zr nog lekker genoeg rijden

Geplaatst: di nov 14, 2006 2:17 pm
door theedge
Jep MAFAM is de oplossing voor je probleem. Kun je in engeland bestellen voor geloof ik iets van 65 euro.
http://45zs.info/
Geplaatst: di nov 14, 2006 2:25 pm
door pyara_pappoe
wat is dat MAFAM DAN?
Geplaatst: di nov 14, 2006 2:37 pm
door 118GTR
zijnstra schreef:
dat verklaart idd een hoop, sorry ben helemaal niets techisch wat dit soort dingen betrefd.
maar heb hier ook eens iets gelezen over MAFAM ofzo heeft dit hier mee te maken?? en word het daar beter door? wie heeft er ervaring mee?
sorry maar de uitleg van Boarderken is echt niet goed. Die omweg heeft er niets mee te maken, als ook de inlaat niet. Waarom zou je namelijk in die gevallen last hebben van een groter turbogat bij een grotere turbo.
Turbo gat is er omdat die niet voluit draait op het moment dat je je gas (opnieuw) intrapt. Een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen, je hebt dus eerst snelle uitlaatgassen nodig WAARNA er pas druk wordt opgebouwd.
Dus eerst gas geven, dan uitlaat druk, turbine spint op, inlaat druk omhoog => Gaan.
Er zijn wat truckjes om te zorgen dat de turbo niet zoveel toeren verliest op het moment dat je van je gas gaat. Zoals waste-gates en anti-lag. Ook zijn er truckjes om de turbo sneller te laten opspinnen, kleine turbo's variabele geometrie(de bladen van de fan aanpassen aan de snelheid van de uitlaatgassen), toerental hoog houden.
Geplaatst: di nov 14, 2006 2:44 pm
door zijnstra
118GTR schreef:
sorry maar de uitleg van Boarderken is echt niet goed. Die omweg heeft er niets mee te maken, als ook de inlaat niet. Waarom zou je namelijk in die gevallen last hebben van een groter turbogat bij een grotere turbo.
Turbo gat is er omdat de niet voluit draait op het moment dat je je gas (opnieuw) intrapt. Een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen, je hebt dus eerst snelle uitlaatgassen nodig WAARNA er pas druk wordt opgebouwd.
Dus eerst gas geven, dan uitlaat druk, turbine spint op, inlaat druk omhoog => Gaan.
Er zijn wat truckjes om te zorgen dat de turbo niet zoveel toeren verliest op het moment dat je van je gas gaat. Zoals waste-gates en anti-lag. Ook zijn er truckjes om de turbo sneller te laten opspinnen, kleine turbo's variabele geometrie(de bladen van de fan aanpassen aan de snelheid van de uitlaatgassen), toerental hoog houden.
dankje wel, het word iets duidelijker, maar zoals misschien nu al bekend: ben niet zo handig met motoren en weet er weinig vanaf. maar wat is een makkelijke, relatief goedkope manier dan??
Geplaatst: di nov 14, 2006 2:56 pm
door 118GTR
Die zijn er niet, een (interne) wast-gate zit er al op. En de rest is complex en duur, behalve dan simpelweg het toerental hoger houden.
Je misschien moet je leren tussengas te geven tijdens het schakelen

, scheelt enorm maar dan heb je wel op een rally achtige manier bezig.
Moderne diesels gebruiken variabele geometrie, dat scheelt een berg. Maar om 175+ uit 2 liters te halen moeten de turbo's relatief groot zijn. En daarom komt turbo-lag weer helemaal terug bij diesels, ondanks alle dure systemen.
Overgens kan chippen al veel schelen, heeft niets met het daadwerkelijke turbogat te maken. Maar de extra brandstof die wordt ingespoten en de agressievere timing levert meer uitlaatdruk op bij lagere toerentallen wat de turbo sneller doet oppakken.
Geplaatst: di nov 14, 2006 3:28 pm
door zijnstra
118GTR schreef:
Overgens kan chippen al veel schelen, heeft niets met het daadwerkelijke turbogat te maken. Maar de extra brandstof die wordt ingespoten en de agressievere timing levert meer uitlaatdruk op bij lagere toerentallen wat de turbo sneller doet oppakken.
thnx
maar chippen is ook vrij prijzig neem ik aan?? had hier een stukje over MAFAM gelezen, en zag dat dat vrij goedkoop is. maar vroeg me af of ik er wat aan heb ja of te nee.
Re: chippen/tunen 2.0 idt???
Geplaatst: di nov 14, 2006 7:58 pm
door morris
zijnstra schreef:he mensen,
ben dik tevreden over mn "nieuwe" 25 2.0 IDT, hij rijd prima.
maar vind alleen dat je een soort turbo gat hebt om het zo maar even te zeggen. zodra je ongeveer bij de 2200 toeren bent voel je het plotseling werken, daaronder merk je niets. het is wat lastig uitleggen, maar hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. verder vind ik dat het gaspedaal wel erg langzaam reageert, maar dat is misschien gewoon nog even wennen.
mijn vraag: wat zijn de (goedkope/ niet al te ingrijpende) mogelijkheden om mn auto sneller en beter te laten optrekken??
bvd
gr. eelco
Niet al te ingrijpende en dure mogelijkheden zijn :
De roetfilter verwijderen en een andere (betere) luchtfilter.
Verwacht er geen wonderen van maar de uitvoering daarvan is te doen.
Re: chippen/tunen 2.0 idt???
Geplaatst: di nov 14, 2006 9:47 pm
door zijnstra
morris schreef:Niet al te ingrijpende en dure mogelijkheden zijn :
De roetfilter verwijderen en een andere (betere) luchtfilter.
Verwacht er geen wonderen van maar de uitvoering daarvan is te doen.
kom je zonder roetfiler nog door de keuring?? en scheelt dat echt wel iets??
met een beter luchtfilter bedoel je dan een openluchtfilter?
Denk dat ik zowiso voor de MAFAM ga, daar heb ik wel goeie dingen over gehoord en gelezen.
Geplaatst: di nov 14, 2006 11:54 pm
door theedge
Ik heb nog een K&N inlegfilter te koop dus als je nog 1 zoekt ik heb er nog 1 liggen in goede staat.
Geplaatst: wo nov 15, 2006 9:49 am
door zijnstra
theedge schreef:Ik heb nog een K&N inlegfilter te koop dus als je nog 1 zoekt ik heb er nog 1 liggen in goede staat.
die leg je gewoon ipv de oude toch??
ja ben ik altijd voor in, ik stuur je een pb.
Geplaatst: wo nov 15, 2006 10:31 am
door bam
Zo we hebben er een fanatiek clublid bij met Eelco 54 berichten in 2 weken!!
Maar voor de Mafam lees
dit
topic maar even door en ik vind hem nog steeds perfect werken.
Bij gewoon rijden kom ik niet boven de 2500 rpm.
Bam.
Geplaatst: wo nov 15, 2006 10:51 am
door zijnstra
bam schreef:Zo we hebben er een fanatiek clublid bij met Eelco 54 berichten in 2 weken!!
Maar voor de Mafam lees
dit
topic maar even door en ik vind hem nog steeds perfect werken.
Bij gewoon rijden kom ik niet boven de 2500 rpm.
Bam.
haahhaha ik ben ook razend enthousiast over mn nieuwe auto, en wil er graag zoveel mogelijk over weten!
ik rij meestal ook "gewoon", maak ongeveer 35000 km per jaar. maar dan is het wel lekker als je op die 80 km weggetjes net even wat vlotter om die $^%& vrachtwagens heen kan komen.
