Motor 99er Rover 216 overleden, wat nu?
Geplaatst: vr jan 09, 2009 4:41 pm
Een familielid van mij zit met het volgende probleem:
Ze rijdt een Rover 216 Docklands van November 1999, een van de latere 200's dus. Nieuw gekocht, 115000 kilometer gereden en altijd dealer onderhouden. Een (tot nu toe) vrij probleemloze auto waar ze tot kort geleden met veel plezier in rondreed.
Echter, na vorig jaar de koppakking te hebben vervangen, staat de auto deze week opnieuw bij de dealer voor (aanvankelijk) weer een koppakking. Bij nadere inspectie van het blok blijkt deze echter te heet geworden waardoor er er het één en ander mis is gegaan in het motorblok. Wat er precies aan de hand is heb ik niet helemaal kunnen opmaken uit het verhaal, maar in ieder geval is het blok niet meer te redden en zal er dus een nieuw of ruil-blok gemonteerd moeten worden. Volgens de dealer gaat de plaatsing een nieuw blok ongeveer 4000 euro kosten.
Nu zal die 4000 euro best een redelijk bedrag zijn voor een nieuw motorblok bij een dealer, maar eigenlijk is de auto het niet meer waard. Een andere auto zou een optie kunnen zijn, maar voor Rover 200's met een defecte motor krijg je ook zeer weinig bij inruil en eigenlijk is de auto veel te mooi om weg te doen.
Mij lijkt het een betere oplossing om een gebruikt blok te plaatsen, daar dit voor veel minder geld moet lukken dan de 4000 euro die de dealer gaat rekenen voor een nieuw blok. Een 1.6 blok heb ik nog niet kunnen vinden, maar ik heb wel een 1.8 VVC uit een BRM op het oog. Dit blok schijnt zonder problemen te passen, mits je de ECU en kabelboom erbij hebt. Is het i.v.m. de verschillende versnellingsbak verhoudingen verstandig om ook de versnellingsbak te vervangen voor een BRM exemplaar? Zijn er verder nog zaken waar je op moet letten?
Nu is het meest lastige nog om een adres te vinden waar het zaakje voor een aardige prijs gemonteerd kan worden. Ex-dealers lijken mij niet echt geïnteresseerd in dit soort zaken of rekenen de hoofdprijs, en specialisten zijn er niet echt. Misschien heeft één van jullie hier een goed adres?
Andere suggesties omtrent dit probleem zijn ook zeer welkom.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ze rijdt een Rover 216 Docklands van November 1999, een van de latere 200's dus. Nieuw gekocht, 115000 kilometer gereden en altijd dealer onderhouden. Een (tot nu toe) vrij probleemloze auto waar ze tot kort geleden met veel plezier in rondreed.
Echter, na vorig jaar de koppakking te hebben vervangen, staat de auto deze week opnieuw bij de dealer voor (aanvankelijk) weer een koppakking. Bij nadere inspectie van het blok blijkt deze echter te heet geworden waardoor er er het één en ander mis is gegaan in het motorblok. Wat er precies aan de hand is heb ik niet helemaal kunnen opmaken uit het verhaal, maar in ieder geval is het blok niet meer te redden en zal er dus een nieuw of ruil-blok gemonteerd moeten worden. Volgens de dealer gaat de plaatsing een nieuw blok ongeveer 4000 euro kosten.
Nu zal die 4000 euro best een redelijk bedrag zijn voor een nieuw motorblok bij een dealer, maar eigenlijk is de auto het niet meer waard. Een andere auto zou een optie kunnen zijn, maar voor Rover 200's met een defecte motor krijg je ook zeer weinig bij inruil en eigenlijk is de auto veel te mooi om weg te doen.
Mij lijkt het een betere oplossing om een gebruikt blok te plaatsen, daar dit voor veel minder geld moet lukken dan de 4000 euro die de dealer gaat rekenen voor een nieuw blok. Een 1.6 blok heb ik nog niet kunnen vinden, maar ik heb wel een 1.8 VVC uit een BRM op het oog. Dit blok schijnt zonder problemen te passen, mits je de ECU en kabelboom erbij hebt. Is het i.v.m. de verschillende versnellingsbak verhoudingen verstandig om ook de versnellingsbak te vervangen voor een BRM exemplaar? Zijn er verder nog zaken waar je op moet letten?
Nu is het meest lastige nog om een adres te vinden waar het zaakje voor een aardige prijs gemonteerd kan worden. Ex-dealers lijken mij niet echt geïnteresseerd in dit soort zaken of rekenen de hoofdprijs, en specialisten zijn er niet echt. Misschien heeft één van jullie hier een goed adres?
Andere suggesties omtrent dit probleem zijn ook zeer welkom.
Alvast bedankt voor het meedenken!