Aanschaf 416. Waar moet ik opletten.

414 416 418 420 45
Sander02
MG-R Freak

Aanschaf 416. Waar moet ik opletten.

Bericht door Sander02 »

Hallo allemaal,

Helaas ontdek ik dit forum pas nu. Ik ga vanavond naar een dealer voor een proefrit in een 416Si Airco uit eind 96 met 153000 KM op de teller.

Zijn er nog typische gebrekken voor dit model waar je op moet letten bij aanschaf.

Is 3500 een goede prijs? (el ramen voor/achter, airco, geen abs, geen airbags, auto ziet er als nieuw uit).

Hopelijk dat ik nog wat reply's krijg voor vanavond.

Oja, dit zou dan m'n eerste auto worden.

Alvast bedankt.

Sander
Dutch
MG-R Core

Bericht door Dutch »

ik zou vooral opletten of er geen 820 naast staat :D waar je mee mag sturen, weet het hier heb je nix aan.

denk dat je naar de onderhoudshistorie moet vragen (en die dan ook even bekijken)
let erop of de auto recht loopt(dus met handen van het stuur rechtdoor gaat.)
En of hij recht doorgaat als je in de ankers gaat.

zichtbare schades?
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

Hoi Sander, welkom bij MG-R.

Controleer vanwege de kilometerstand even wanneer de distributieriem vervangen is. Als dit zo'n 70.000 km geleden is probeer dan een nieuwe distributieriem voor elkaar te krijgen, anders moet je dit met zo'n 10.000 km zelf laten doen, niet echt goedkoop.

De prijs klinkt redelijk, als de staat van de auto tenminste goed is.

Succes met de proefrit 8).
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
416sí señor

Bericht door 416sí señor »

Yep, schade is idd het belangrijkste vind ik nu, kijk op de snelweg of tie gaat trillen bij een bepaalde snelheid, zo ja? Niet nemen.

Mijn auto doet dit tegenwoordig na de schade van afgelopen jaar, ik ben er net achter dat dit komt door aandrijfas EN draagarm die krom zijn :(
Wat betekent dat ik volgend jaar een nieuwe auto kan gaan kopen :cry:

Over die distributieriem, vaak zit er geen onderhouds historie bij en is het een gok of ie vervangen is, ik moet er nu (waarschijnlijk) ook aan , heb net 107500 km gereden en heb geen idee of ie al vervangen is(gekocht bij 94000 km).

De prijs is goed, heb zelf 3800 betaald een jaar geleden.......met het idee er nog lang mee te doen :|

Gr. Tomas
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

Bedankt voor de tips!!! Ik ga daar zeker opletten.

Zijn er nog punten waar het gauw gaat roesten en is er een grote kans dat de koppakking ook al aan de slechte kant is. (las dat op dieverse plekken op internet).

De auto wordt overigens door de garage nog helemaal nagekeken en indien er mankementen voorkomen worden deze verholpen.
Ik krijg een nieuwe APK. Verder geen garantie in deze prijsklasse.
Nu vraag ik me wel af dat als ze iets zien wat niet helemaal lekker is maar wat het nog wel een tijdje uithoudt dat wel verhelpen.
Boven die 3500 komen nog een kleine 300 aan afleverkosten :(
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

Roest is eigenlijk geen probleem bij de 400. Controleer alleen de scharnieren van de kofferbak even.
De koppakking kan een zwak punt zijn bij een K-serie motor, alleen is dit met het oog slecht te zien. Kijk even of het niveau van de koelvloeistof voldoende hoog staat.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
416sí señor

Voel ook even aan de radiator, als die gelijk van ellende gaat ''schilferen'' gaat dat binnenkort ook fout, kijk onder het rijden of er witte rook uit de uitlaat komt, dat zou zeker vandaag niet moeten kunnen.

En als het ding zo 3500 euro kost en er komt nog eens 300 bij voor aflevering kun je best afdingen, zeker als je geen garantie krijgt....
Als je niets inruilt zou ik 3400 als eindbedrag incl. beurt en apk mooi vinden, als bv en de uitlaat en nieuwe banden(Mooie slijtage?) oid vervangen moeten gaan worden mag hij iets duurder zijn....

EN TEST DE RAAMBEDIENIG!!!!! Al doe je de ramen 300x omhoog en omlaag, als je maar zeker weet dat dat systeempje stevig zit. Van alle 3 416's die ik geprobeert heb waren die systeempjes kapot, en als je dat moet laten doen is dat duur.

Gr. Tomas
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

De prijs was eigelijk 3995, maar ze geven altijd zo'n 10% korting zonder inruil. Hij wilde er dus wel 3500 van maken. Alleen met die afleverkosten wordt ie dan alsnog 3795. Ik betwijfel of er nog wat af kan. Ik zal 200 proberen.

Wat wel erg mooi was in die auto, was het houten sportstuur en ook hout op de versnellingspook. Dat zag er heel luxe uit. Was bijna hetzelfde als het donkere hout wat in de auto zit. ook donkere bekleding. net een BMW :)
416sí señor

net een B*W
NEEE!!!! Andersom, als alle autobladen en autoprogramma's ter wereld lopen te kankeren hoe oud de 400/45 wel niet is lijkt een bmw op een Rover.....NIET ANDERSOM.

Zo, ik heb gesproken, veel succes/plezier vanavond.

Gr. tomas
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

416sí señor schreef: NEEE!!!! Andersom, als alle autobladen en autoprogramma's ter wereld lopen te kankeren hoe oud de 400/45 wel niet is lijkt een B*W op een Rover.....NIET ANDERSOM.
Ik bedoelde meer dat het er aan de binnenkant zo luxe uitzag dat ik dat vergelijk met een duurder merk als B.MW.
Tommer

Bericht door Tommer »

Welkom!

Ook ik ben de trotse eigenaar van een 416, ook als eerste wagen.

Goeie keuze, mijn inziens maar je moet er toch echt garantie bijvragen (al is het maar 3 maanden!) en anders die afleveringskosten eraf of anders een nieuwe distributieriem voor dat geld (een echt goede garage/verkoper doet dit trouwens zo-wie-zo wanneer ze de voorgeschiedenis van de wagen niet kennen)

In België zijn de 2e hands wagens wel een pak goedkoper: http://www.vlan.be/automobile/ (ongeveer 2500€ voor gelijkaardige wagen)

Om te kijken of de koppakking OK is, kan je hetvolgende doen:
- Oliestop eraf draaien en kijken of er geen wit-gelige mayonaise in de stop kleeft (is mengsel water en olie=> koppakking stuk)

- heel tijdje tegen 140km/u op de autosnelweg rijden om te kijken of de motor niet oververhit

- als ie warm is gereden mag er geen witte rook meer uit de uitlaat komen (tenzij het buiten vriest natuurlijk...)

Er is een grote kans dat ie een vernieuwde koppakking heeft wanneer je een groene pakking opmerkt bij het inlaatspruitstuk.

Beschouw dit als een goed teken, want de k-serie van voor 1999 is gevoelig aan koppakkingbreuk, maar eenmaal een nieuwe (beter materiaal) koppakking geplaatst, is er geen vuiltje aan de lucht en gaan ze makkelijk 250.000km mee!

Het enige wat ik mechanisch aan de mijne heb moeten laten doen in de 2 jaar is de pakking van het kleppendeksel laten vervangen (150€ kosten) omdat er zichtbaar olieverlies was ter hoogte van het kleppendeksel en deze eventueel in de alternator of de koppeling zou komen....
(de meeste motoren "zweet" wat wel olie, dat is geen reden tot paniek als je zoiets ziet, maar dit was duidelijk een ietsje meer, het kroop al in de alternator.)

Onlangs had ie last van waterverlies, maar gelukkig wist ik door de forums dat dit vaak komt doordat het schroefdopje van de expansietank het begeeft...nieuw stopje van 5€ en nu is alles OK.

Verder erg tevreden van rijcomfort en wegligging, INTERIEUR, etc.
Elke keer wanneer ik ermee mag rijden speelt er een glimlach rond m'n lippen!!

Veel succes en hopelijk kom je terug met goed nieuws!!
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

Ik heb em gekocht!!!!!!!!!! :D :bangin: :mrgreen:

Proefrit gemaakt en toen vondt ik de volgende mankementen:

- klakson werkte niet
- richtingaanwijzer gaat niet uit bij terugdraaien stuur
- bij 120 km rechtsvoor (waar de passagier zit) vaag geluid.
Is misschien door de wind, maar dan zou het logischerwijs ook aan mijn kant ziten.
- ook leek ie wat power te misschien bij optrekken. Maar zat met 3 personen erin en het is misschien nog ff wennen met schakelen.

- 416sí señor had het over radiator schilvers. Dat had deze ook. Maar volgens mij alleen langs de zijkanten.

- De ramen leken goed te werken. Al hoewel lijken die motortjes niet echt super. best wel gammel geloof ik, maar ach ze gingen open en dicht.

In iedergeval krijgt ie een grote beurt en na hun zeggen wordt alles wat defect is of snel defect gaat vervangen. (moet je dan maar geloven).

De auto ziet er echt als nieuw uit. Bordeau rood ziet er erg luxe uit.
Het is de 416 met de wat langere achterkant. Das veel en veel mooier vindt ik dan de uitvoering met korte kontje. Anders klopt de lijn voor mijn gevoel niet helemaal.

De auto komt oorspronkelijk bij de Rover dealer vandaan in mijn woonplaats (ik heb de auto in plaatjes verder op gekocht). Is keurige elke 20.000 KM bij dezelfde Rover delaer geweest voor de beurten. Waarschijnlijk eerste eigenaar, misschien 2de.

Zo nu effe een week geduld hebben :cry:

Hartelijk dank voor de reactiies.

Sander
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

Oja toen ik em dus voor het eerst in het licht zag (binnen was het wat donker, maar stond nu dus buiten) vondt ik dat hout samen met het houtenstuur en houten versnellingspook wat tegen vallen.
Ik kon er eventueel een origineel Rover stuur in krijgen (dan wisselde ze em om met ander auto), maar heb het toch gehouden.

Bestaan er verschillende soorten uitvoeringen van die nephout, bijvoorbeeld een donkere en lichte uitvoering?
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Gefeliciteerd man, veel fijne kilometers gewenst.

p.s. de langere variant heet "Sedan", de korte "Hatchback"
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
416sí señor

Ik heb em gekocht!!!!!!!!!
Gefeliciteerd!!! 8)

Over het geluid: Hoeft niets te betekenen, kan idd windgeruis zijn, ik weet niet waar het vandaan komt maar als het veel lager zit kan het ook een wiellager zijn.

Over het optrekken: Ik weet niet wat jij gewent bent, maar een 416 trekt lekker rap op vind ik.

Over de radiator: Dat bedoelde ik niet, ik bedoelde die dunne plaatjes waarmee gekoelt wordt zeg maar, als die poeder zijn is het geen beste meer. Trust me :(

Verder veel succes en tot op een meet (& greet) :D

Gr. Tomas

BTW: Denk eraan, het is een Rover, een rammeltje is niet erg, dat hebben ze allemaal en het betekent niets. :lol:
Järv
Moderator
Contacteer:

Bericht door Järv »

Yeehaaaa .... en nog een 416 erbij Afbeelding

Welkom hier bij MG-R.nl :D

cheers,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Plaats reactie