euro 95 of 98??

414 416 418 420 45
tomcat.t16
MG-R Core

Bericht door tomcat.t16 »

zs-freak schreef:ik heb al 2 jaar een tik in mijn motor....de kleppen zijn al 3 keer gesteld maar hij blijft tikken, vooral wanneer ik ff goed doortrap op de snelweg of N-wegen! En ik heb nooit het verschil gevoeld tussen 95 of 98 alleen in mijn portomonee :(
Waar heb je je kleppen laten stellen dan? Wat voor motor ligt er in jouw auto?
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

nl_joker_nl schreef: Er zit zeker wel octaan in benzine, vroeger deed ik racen met de minibike. toen deed ik alleen benzine halen bij de texaco omdat daar het hoogste octaan gehalte in zat.

het gehalte octaan heeft te maken met de verbranding enzo, verder weet ik er niet veel van af alleen wel dat er octaan in alle brandstoffen zit
Waarom lees je nou niet gewoon wat er staat @#%$@#!$@ :evil: , dat jij het octaan gehalte NOEMT, betekent niet dat het er ook echt IN zit.

Als je wil weten waarom 98 "beter" is dan 95 RON, lees dan mijn post, of als je me niet gelooft is er altijd nog Google of een bibliotheek.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Yme
MG-R Freak

Bericht door Yme »

zs-freak schreef:ik heb al 2 jaar een tik in mijn motor....de kleppen zijn al 3 keer gesteld maar hij blijft tikken, vooral wanneer ik ff goed doortrap op de snelweg of N-wegen! En ik heb nooit het verschil gevoeld tussen 95 of 98 alleen in mijn portomonee :(
Ik kan het mis hebben maar bij mijn weten stellen de kleppen zichzelf omdat het hydraulische kleppen zijn meende ik. Lijkt me niet dat ze met een voelermaatje je klepspeling lopen te controleren zoals wij doen bij de manhoge speeltjes :mrgreen:
Rik
MG-R Freak

Bericht door Rik »

118GTR schreef:Waarom lees je nou niet gewoon wat er staat @#%$@#!$@ :evil: , dat jij het octaan gehalte NOEMT, betekent niet dat het er ook echt IN zit.

Als je wil weten waarom 98 "beter" is dan 95 RON, lees dan mijn post, of als je me niet gelooft is er altijd nog Google of een bibliotheek.
Op zich heeft 118GTR gelijk afgezien van het feit dat het wel degelijk een "octaangetal" wordt genoemd. Daarom heeft 'ie ook gelijk dat het octaangetal verward wordt met het octaangehalte en derhalve verward hij het weer met het octaalgetal.

Het octaangetal van iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan) is belangrijk omdat het getal 100 is. Het octaangetal heeft niets met het gehalte aan octaan te maken, maar is een maat voor de klopvastheid van mengbrandstoffen als benzine.

De RON staat dan ook voor Research Octane Number en is een afgeleide van bovenstaand.

Conclusie: 118GTR heeft gelijk, echter gaat het wél om een octaanGETAL en niet om een OCTAALgetal. Nog een verwarring die veel gemaakt wordt is het octaanGETAL en het octaanGEHALTE met elkaar te combineren.

Soms is het ook niet makkelijk, maar ach, een hersenkrakertje op z'n tijd houd de geest scherp en alert. Enneh, @118GTR, denk om je bloeddruk.

@zs-freak: je hebt waarschijnlijk "gewoon" een hydraulische klepstoter lek. Pijn in de portomonnee kan het niet doen. Ondanks dat 98 een duurdere brandstof is is het rendement hoger. Tenminste, in een auto met een fatsoenlijk MMS (en dat heeft Rover altijd wel redelijk gehad). Een ellenlange rekensom leert dat je het verschil in rendement bijna gelijk is aan je verschil in prijs.

Ik tank altijd RON 98 in de Rover en waar ik kan RON 100 of 102 (her en der in Duitsland). Is meer voor mijn eigen gemoedsrust dan dat het een logische keus is. Met normaal rijgedrag is 98 in een moderne auto namelijk onzin.
Af en toe 98 tanken heeft geen zin, het is tenslotte geen wondermiddel die dingen "rechtzet" die 95 heeft "toegedaan", net als af en toe V-power tanken, useless. Ram dan een keer injector cleaner door het systeem en vervang je brandstoffilters tijdig.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
zs-freak

Bericht door zs-freak »

peter.evers schreef: Waar heb je je kleppen laten stellen dan? Wat voor motor ligt er in jouw auto?
Bij van Noort in Biest-Houtakker en een keer bij een VW-dealer :( (zie blacklist) en hij is niet speciaal ofzo gewoon een 1800cc 16v met een chipje en andere meuk zodat ie sneller is (ben niet zo technisch 8) )
zs-freak

Bericht door zs-freak »

Yme schreef: Ik kan het mis hebben maar bij mijn weten stellen de kleppen zichzelf omdat het hydraulische kleppen zijn meende ik. Lijkt me niet dat ze met een voelermaatje je klepspeling lopen te controleren zoals wij doen bij de manhoge speeltjes :mrgreen:
Nou dan is het automatische gedeelte wat de kleppen moet stellen al een tijdje met vakantie :lol: Ik heb echt geen idee, ik zorg dat de motorkap glimt voor degene die verstand heeft van wat ONDER de motorkap zit :mrgreen:
zs-freak

Bericht door zs-freak »

@Riksel - Bedankt voor de info, zal binnenkort eens bij van Noort langsrijden want het staat niet charmant met je raam open op de boulevard en je auto staat te tikken alsof er een kudde spechten om eten vragen :mrgreen:
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Riksel schreef: Op zich heeft 118GTR gelijk afgezien van het feit dat het wel degelijk een "octaangetal" wordt genoemd. Daarom heeft 'ie ook gelijk dat het octaangetal verward wordt met het octaangehalte en derhalve verward hij het weer met het octaalgetal.
Bedankt voor je support, maar ik noem het wel degelijk "octaanGETAL". Zie met name de eerste post. octaaLgetal is een typo, my bad, was me niet eerder opgevallen. Maar de betekenis van die 2 ligt wel heel ver uit elkaar.
Riksel schreef: Conclusie: 118GTR heeft gelijk, echter gaat het wél om een octaanGETAL en niet om een OCTAALgetal. Nog een verwarring die veel gemaakt wordt is het octaanGETAL en het octaanGEHALTE met elkaar te combineren.
Again, ik noem het octaanGETAL, octaanGEHALTE is een wijd verspreid begrip maar blijft gewoon fout.
Volgens mij heb jij hier ook last van een typo :+
Riksel schreef: Soms is het ook niet makkelijk, maar ach, een hersenkrakertje op z'n tijd houd de geest scherp en alert. Enneh, @118GTR, denk om je bloeddruk.
Daar heb je gelijk in, maar toch zou het fijn zijn als mensen eerst zouden lezen voor dat ze ergens tegenin gaan met doorslaande argumenten als "ik", "texaco" en "vroeger".
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Bart-K
The Big Boss

Bericht door Bart-K »

zs-freak schreef:...zal binnenkort eens bij van Noort langsrijden...
Niet te snel, want Richard is pas 15 augustus weer terug van vakantie ;)
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy -> for sale
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
zs-freak

Bericht door zs-freak »

Bart-K schreef: Niet te snel, want Richard is pas 15 augustus weer terug van vakantie ;)
En de 16e ben ik zelf weg :D Dat word dus september! Ik hoorde dat de hond van Richard ook op vakantie is........................een stoel uit een zt in de achtertuin van de buren :mrgreen:
p@p@zs
MG-R Core

Bericht door p@p@zs »

@Theo, leg dat eens uit; Hond stoel ZT vakantie....

Ikke niet begrijp niet :argh:
p@p@zs
MG-R Core

Bericht door p@p@zs »

Ik vergeet de achtertuin nog ;)
Plaats reactie