Pagina 1 van 2
Luchtinlaat aanpassen bij rover75 cdt (gratis)
Geplaatst: ma mei 08, 2006 3:24 pm
door SteveM
Zijn er nog mensen die dit gedaan hebben? Het is gemakkelijk zelf te doen en gratis.
Als je de standaard luchtinlaat bekijkt zie je onmiddellijk al dat het veel beter kan. De inlaat is overigens ook nog belemmerd door kabels, waardoor het de helft van z'n prestaties belemmerd.
Ik ben er vanmiddag aan begonnen, en kan nu al zeggen dat het de moeite is om het te doen. Vooraal in z'n 2de en 3de trekt ie veel beter door.
Geplaatst: ma mei 08, 2006 3:30 pm
door SteveM
Geplaatst: ma mei 08, 2006 5:03 pm
door SteveM
Nog niet, in de toekomst komt er nog een Synergie (tuningbox) onder. Dus voorlopig nog alles standaard.
Wat ik er wel wil bijvertellen, is dat de 3 bouten waarmee de inlaat is bevestigt aan de carosserie gemonteerd zit met rubbers. Bij de meeste zullen die doordraaien en moet je de inlaat naar beneden duwen zodat de rubbers eruit springen.
Ook moet de grille eraf (zit vast met 2 plastic boutjes die je zo kapot draaid

, die zul je dus moeten vervangen door 2 alu bouten).
Standaard is de opening 2 maal 9cm x 1,5cm. Aangepast is ie 20cm breed en 4cm hoog, dus zowat het dubbele. De aanzuigkracht is dus enorm verbetert, dus zeker een aanrader!
Geplaatst: di mei 09, 2006 9:32 am
door D. Buijs
Dus eigenlijk gewoon het eerste stuk eraf halen?
2 vraagjes :
- is dit een los stuk, of moet je het lossnijden?
- "zweeft" de inlaat nu boven het blok? of zit hij vast genoeg met de twee schroeven op het inlaalspruitstuk?
Geplaatst: di mei 09, 2006 1:16 pm
door SteveM
Idd daar komt het van.
@D.Buijs: De luchtinlaat bestaat in feite uit 1stuk tot aan de filter. Het begin splitst zich op in 2 waarna ie uitkomt in 1stuk.
Wat ik allemaal gebruikt heb is het volgende:
-Stanley mes
-2 clipjes (die gebruik je om het aangepast inlaatstuk vast te maken, is te zien op foto)
-4 alu boutjes (2 voor grille en 2 voor inlaatstuk te monteren)
-kaars om het geheel te verwarmen zodat het plooien wat gemakkelijker kan, je zou ook een stuk ijzerdraad kunnen gebruiken en daarvan een frame maken.
@victor: wat ik gelezen heb is dat met jou tu3b, deze aanpassing + een propere EGR valve 150pk met een enorm koppel mogelijk zou zijn

Geplaatst: di mei 09, 2006 3:32 pm
door D. Buijs
En die egr-valve is die makkelijk te verwijderen en terug te zetten? Geen nieuwe rubbers/pakkingen nodig ofzo?
En is dat dat ding rchtsboven op jouw tweede foto?
Geplaatst: di mei 09, 2006 5:46 pm
door SteveM
D. Buijs schreef:En die egr-valve is die makkelijk te verwijderen en terug te zetten? Geen nieuwe rubbers/pakkingen nodig ofzo?
En is dat dat ding rchtsboven op jouw tweede foto?
idd, is op foto 4 beter te zien. Nieuwe rubbers zijn niet nodig maar wel aan te raden.
Geplaatst: di mei 09, 2006 5:57 pm
door SteveM
Wat ik ook nog wil toevoegen, ik ben net terug van een stukje autostrade te rijden, ideaal dus om het verschil even te testen, het weer was ook stukken beter dan gisteren.
Ik kan nu vlot doortrekken naar 4.500rpm, waar ie vroeger bij 3.300rpm al ophield. Een aangename verbetering dus.
Geplaatst: zo mei 21, 2006 8:22 pm
door D. Buijs
Waarom de slang er niet afhalen tot aan het luchtfilterhuis?
of zie ik iets over het hoofd?
Ik bedoel : je zou toch ook grote gaten kunnen maken in je luchtfilterhuis bovenkant ????
alle lucht moet uiteindelijk toch door het luchtfilter.
Geplaatst: ma mei 22, 2006 11:16 am
door D. Buijs
ok, is duidelijk.
Geplaatst: ma mei 22, 2006 4:46 pm
door arjan_m
SteveM schreef:Wat ik ook nog wil toevoegen, ik ben net terug van een stukje autostrade te rijden, ideaal dus om het verschil even te testen, het weer was ook stukken beter dan gisteren.
Ik kan nu vlot doortrekken naar 4.500rpm, waar ie vroeger bij 3.300rpm al ophield. Een aangename verbetering dus.
Mmzzz... Ik dacht simpel mooi...
Heb dus de luchtinlaat losgemaakt, de opening groter gemaakt volgens beschrijving, aleen maakt hij nu rond 3.000 toeren een soort zuigend geluid..... En ik kan niet echt zeggen dat de trekkracht is verbeterd.... HELP?
Geplaatst: do mei 25, 2006 10:18 pm
door D. Buijs
Hoe is het nu? iets gevonden of kunnen ondernemen?
Geplaatst: vr mei 26, 2006 7:38 pm
door SteveM
D. Buijs schreef:Waarom de slang er niet afhalen tot aan het luchtfilterhuis?
of zie ik iets over het hoofd?
Ik bedoel : je zou toch ook grote gaten kunnen maken in je luchtfilterhuis bovenkant ????
alle lucht moet uiteindelijk toch door het luchtfilter.
Dat zou ik persoonlijk niet doen ivm vuil. De mafam kan hierdoor beschadigd worden.
Vooraan zit er een soort regenbeschermer gemonteerd waardoor er praktisch geen vuil binnen komt in de slang.
Geplaatst: vr mei 26, 2006 7:42 pm
door SteveM
Mmzzz... Ik dacht simpel mooi...
Heb dus de luchtinlaat losgemaakt, de opening groter gemaakt volgens beschrijving, aleen maakt hij nu rond 3.000 toeren een soort zuigend geluid..... En ik kan niet echt zeggen dat de trekkracht is verbeterd.... HELP?
Bij mij is het wel merkbaar, de motor is vooral veel vinniger geworden. Heb je ook de kabels enz... herlegd?? Want dat maakt nogal veel uit voor de flow.
Dat zuigend geluid heb ik nu ook, de turbo kan nu meer lucht aanzuigen

Geplaatst: ma mei 29, 2006 10:09 am
door arjan_m
Dat zuigende geluid vind ik helemaal niks, zal er niet van stuk gaan, maar ik vind het niet echt fraai klinken.
Dus een nieuwe luchtinlaat besteld, en er snel weer inzetten
de luchtinlaat vergroting
Geplaatst: za jun 17, 2006 9:59 pm
door Ducloi
Zou het ook effect hebben op een rover 75 1.8 liter benzine?