Pagina 1 van 2

Geplaatst: vr jun 22, 2012 5:53 pm
door arjen
Achterveren en remleidingen zijn inderdaad bekende problemen. Achterveren vervangen is niet veel werk gaat heel gemakkelijk bij een 75.

Geplaatst: vr jun 22, 2012 6:04 pm
door bam
Veren heb ik ook gehad en zoals Arjen zegt vervangen stelt niet veel voor.
Ik had meteen hulpveren geplaatst,
En die remleidingen ja dat is echt een minpunt.

Geplaatst: za jun 23, 2012 9:26 pm
door JB45
Is bij het BMW-onderstel inderdaad een bekend fenomeen.
Heb het zelf ook met een 3-serie touring gehad. Hoewel dat aan één kant was.

Geplaatst: zo jun 24, 2012 10:18 pm
door VandenPlas
Bij mij ook beide achterveren gebroken. Onderste coils door roest en slijtage afgebroken. Was bevinding tijdens APK keuring van een paar maanden terug. Auto had toen ca. 200.000 km op de teller. Hoewel ik kort daarvoor tijdens rijden, een paar keer een metalisch geluid (klonken) had gehoord. En een vaag vermoeden had, dat er iets met de veren aan de hand zou kunnen zijn. :!:

Geplaatst: ma jun 25, 2012 7:22 pm
door bam
Zou ik wel doen maar ik weet niet of je binnenkort nieuwe banden nodig hebt?
Anders zou ik even wachten met uitlijnen

Geplaatst: ma jun 25, 2012 10:12 pm
door Eric27
Uitlijnen is niet nodig. Dit wordt bij een APK altijd gecontroleerd, als er een steekproef wordt genomen wordt er altijd naar gekeken en dat kost ze punten.
Ik bedoel wel de achter veren natuurlijk wat gecontroleerd wordt, en niet de uitlijning.

Eric.

Geplaatst: ma jun 25, 2012 10:15 pm
door bam
:roll: Dit vind ik raar?

Geplaatst: ma jun 25, 2012 10:26 pm
door Eric27
Wat vind je raar? Er wordt niets versteld aan de wiel ophanging.
Heb er in totaal aleen stuk of zes vervangen en nooit uitgelijnd, en nog nooit problemen gehad.

Geplaatst: ma jun 25, 2012 10:45 pm
door bam
Ik vind het raar dat jij zegt dat de uitlijning gecontroleerd wordt bij de apk.

Maar dat slaat als een cut op een sluisdeur nu jij de tekst hebt aangepast.

Ik heb ze wel laten controleren na het vervangen en toen moest er versteld worden. Het word over het algemeen geadviseerd bij vervangen van onderdelen aan de ophanging welke versteld kunnen worden, de uitlijning te laten controleren.

Geplaatst: di jun 26, 2012 12:59 pm
door falco
ook nog nooit van gehoord dat bij een apk op uitlijnen word gecontroleerd, vandaag nog even na gevraagd bij de buurman op het werk, er word alleen advies naar de klant gegeven als ze zien dat de banden verkeerd afslijten maar alleen op het verkeerd uitlijnen word niet afgekeurd.

Geplaatst: di jun 26, 2012 7:23 pm
door Pim
Hi,

Afbeelding

Via deze zes schroeven kun je het toespoor achter fractioneel bijstellen.

Voor kun je ook alleen het toespoor afstellen door de spoorstangen te verlengen of te verkorten.
Verder valt er niet zoveel af te stellen aan het onderstel van een 75 / ZT.

Groet, Pim

Geplaatst: di jun 26, 2012 9:23 pm
door falco
ik ben niet zo heel technisch aangelegd maar kan het dus zijn dat je beide wiellen tegelijk naar links of naar rechts kan verstellen? en niet apart kan kantelen?

Geplaatst: di jun 26, 2012 10:14 pm
door Pim
Zoals gezegd; je kunt middels deze 6 schroeven slechts het toespoor minimaal verstellen cq. wijzigen.

Groet, Pim

Geplaatst: di jun 26, 2012 10:24 pm
door falco
klinkt een raar maar wat is een toespoor? :oops:

Geplaatst: di jun 26, 2012 10:51 pm
door Pim
Afbeelding

Plaatje is van de voortrein, maar ook hebben de achterwielen veelal een gering toespoor.

Pim

Geplaatst: do jun 28, 2012 9:47 pm
door Eric27
Victor dat heb ik hier eens gepost. Als je belang hebt bij de gegevens kan ik ze jou wel toe emailen.

Eric.