Pagina 1 van 3
koppeling cdt(i) Longbridge serie
Geplaatst: zo jan 22, 2012 1:57 pm
door Peter Sely
Stiekem ben ik op m'n gemak toch weer een beetje aan het uitkijken om een mooie R75 te komen, zoals gezegd liefst een mk2 en zeker een diesel.
Ongeveer alle bekende kwalen van dit model zijn me intussen bekend: silent blocs, luchtmassameter en de koppeling. Op een Belgisch forum kwam ik wat betreft de koppeling hiernet het volgende tegen:
MRJ28 juli 2008, 23:06
De koppelling van een Rover 75 verslijt niet sneller dan een andere wagen hoor. Het is een probleem met de eerste generatie koppellings slave cilinder. Deze gaat lekken en daardoor heb je geen koppelling nimmer. Bij de 75 is de slave cilinder één geheel met het druklager waardoor de ganse bak eronderuit moet om hem te kunnen vervangen,en als dat dan gebuert (meestal rond de 150K km) wordt de koppelling ook vervangen. Bovendien lijt dit een akelig werk omdat het sub-frame er gelijk van onderen moet. Maar niet is minder waar. de hele auto is logisch opgebouw zodat het allemaal nog goed meevalt. (wel het stuurhuis lossen en klemmen aan de koets). Ik doe ongeveer 6 uurtjes ove dat werk.
Bovendien hebben de benzine het zelfde euvel omdat ze dezelfde slave hebben. Van de Longbridge-built reeks (meegespoten dorpels) is dit probleem bijna geheel van de baan.
En doe het onderhoud maar volgens wat ik pmde hé
Vooral die voorlaatste zin interesseert me. Bedoelt men hier dat de r75 gebouwd in Longbridge een betere koppeling kent? Of gaat het enkel over de speciale serie Longbridge (uit 2005) waar men een aantal aanpassingen bij deed. Of hebben dan enkel de auto's gebouwd in Oxford (tot 2000) hier last van? Klopt dat?
Wat is de link trouwens tussen een meegespoten dorpel en de slave? Ik vraag dit omdat ik intussen her en der al hoorde dat zo'n koppeling + cilinder vervangen tegen de 1000 euro kost. Indien ik die kost niet meer hoef te maken zou me dat goed uitkomen.
http://www.autoforum.be/archive/index.php/t-32671.html
Geplaatst: zo jan 22, 2012 9:06 pm
door arjan_m
De Oxford 75 had inderdaad een zwarte dorpel en onderaan de bumper.
De Longbridge 75 had dat niet meer, het was één van de eerste besparingen aan de 75. Er volgden nog veel meer naderhand.
Het verhaal van de koppeling heb ik ook wel eens gehoord, maar of het waar is weet ik niet. Het heeft in ieder geval niets met Oxford/Longbridge te maken. Want ook 75's uit 2002/3 hebben last van de slave cilinder.
Geplaatst: zo jan 22, 2012 9:21 pm
door VandenPlas
Dit geld toch alleen voor de diesels ? (B.M.W blok)
Geplaatst: zo jan 22, 2012 10:31 pm
door Thomas
Volgens mij is dit een 'zwak' punt van alle 75's, diesel en benzine van 1999 t/m 2005.
Geplaatst: ma jan 23, 2012 12:02 am
door Pim
Hi Peter,
De hydrauliek van de koppeling bij de 75 begeeft het vroeg of laat; dat is inderdaad bekend.
En de slave zit inderdaad volledig weggebouwd bij het druklager en de koppelingsplaten zodat het gehele subframe met de aandrijfassen en de versnellingsbak moet worden uitgebouwd.
Met de vervanging ben je al gauw ± 5-6 uurtjes bezig.
Wel is het zo dat het bij de diesel een ietsje makkelijker gaat dan bij de V6 motoren.
Zelf ben ik nu bij 250.000 km (diesel) en de koppeling is voor het eerst vervangen bij 234.000 km. Bij mij waren de platen nog niet versleten, ook de slave was bij mij nog ok. Bij mij begon de master (boven het koppelingspedaal) ineens behoorlijk te zweten en dreigde echt te gaan lekken.
De prijs die je noemt voor het vervangen van de koppeling klopt aardig; zelf was ik meer dan ± € 1.000 kwijt (
http://www.mgrover-bartzick.de/ )
maar bij mij is tevens de Webasto hulpverwarming gewisseld voor een andere.
Wel is het zo dat er bij de eerste generatie koppelingsplaten bij de diesel geen torsieveren gemonteerd waren; gevolg was soms een wat krijsend geluid bij het wegrijden; had ik bij het achteruit rijden. En aangezien een diesel veel koppel heeft om over te brengen werd dit alsnog aangepast. Wellicht bedoelt de schrijver dat met de 'Cowley reeks' versus 'Longbridge-built reeks'.
Hydrauliek bleef echter dezelfde.
De diesel heeft wel een Tweemassavliegwiel; mooie techniek maar als bij het wisselen van de koppeling blijkt dat deze niet meer ok is dan ben je redelijk het haasje. Kosten ± € 850,00
Principe:
http://archief.aftersalesmagazine.nl/32 ... p?spread=2
Groet, Pim
Geplaatst: ma jan 23, 2012 11:50 am
door bam
Arjen heeft een schappelijke prijs staan voor een koppelingsverwisseling incl. slave
De mijne heeft nu 210 dkm op de klok staan en ik ben benieuwd wanneer ik moet, ik heb er zelfs over zitten denken om het preventief te gaan doen.
Ik heb de drukgroep en plaat al liggen want wachten op iets wat komen gaat vind ik niets, maar als alles stuk gaat moet je waarschijnlijk het vliegwiel ook verwisselen komt er weer 450 euro bij
Dit jaar maar de meevallers (als die er zullen zijn) maar apart leggen.
Geplaatst: ma jan 23, 2012 12:01 pm
door arjen
Koppelings problemen komen inderdaad vaak voor bij de 75. Bij de diesels wel meer dan bij de benzine uitvoeringen. Dit komt doordat er bij de diesels een sterkere drukgroep is gemonteerd. Het druklager wordt dan zwaarder belast. Verschil in de oude en nieuwe typen zit in de leidingen. Ook bij de laatste 75's gaat het druklager lekken. Volgens mij zit hier standaard nog precies dezelfde in als voorheen.
Vliegwiel gaat gelukkig niet zo vaak stuk

Geplaatst: do jan 26, 2012 11:45 pm
door Peter Sely
Bedankt voor de deskundige en interessante antwoorden!
Hiermee kan ik zeker verder. Gewoon ermee rekening houden dat je plots +- 1000 euro kan kwijt raken lijkt me het beste.
Geplaatst: zo mar 18, 2012 6:17 pm
door lopster
Ik heb hem zelf vervangen toen ik een ander blok er in heb gehangen.
Het ontluchten is een ***klus!
Het potje waar de vloeistof in moet zit aan de bestuuders kant onder het dashbord bij het koppelingspedaal.
Allen het dekseltje er af schroeven was al een belevenis.
Laat staan het vloeistof er in krijgen.##@$%$&&^$#@@$%$!!!!!

Geplaatst: ma mar 19, 2012 11:44 pm
door lopster
Nu ik het er toch over heb,
mijn onluchtingnippel van de drukgroep lekt.
hoe vast ik hem ook draai,je kunt hem gewoon met de hand over de 6mm stalen ontluchtingbuisje draaien.
dat is
wat nu?
Ik zit er aan te denken om er een 6mm knelkoppeling op te zetten met een verloop naar de onluchtingnippel.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Geplaatst: di mar 20, 2012 7:54 am
door arjen
Knelfitting monteren is inderdaad de oplossing. Ook al een paar keer problemen mee gehad met doordraaien op de leiding..
Geplaatst: di mar 20, 2012 9:34 am
door mixtuurorgel
Bij mij is de hele handel al na 125000km naar de klo..........te., inclusief vliegwiel.
Aantal maanden geleden alle remmen vervangen, zie daar een echte "maandag "auto.
Ben benieuwd wat er nog meer gaat komen, wanneer iemand minder bijgeloof heeft dan ik mag die mijn ZT ovenemen.
Mixtuur
Geplaatst: di mar 20, 2012 1:36 pm
door lopster
Vanmorgen een knelfitting met een onluchtingsnippel op gehaald.
Er op,ontluchten en klaar is kees.

Geplaatst: di mar 20, 2012 8:31 pm
door Pim
Hi Mixtuur,
km stand heden: 255.000
153.000 schijven en blokken vóór vervangen (eerste keer en enige keer tot nu toe)
191.500 schijven en blokken achter vervangen (eerste keer en enige keer tot nu toe)
De hydrauliek van je koppeling was toch met een paar tientjes geregeld
Groet, Pim
Geplaatst: di mar 20, 2012 8:59 pm
door bam
Setje schijven 4x en blokken 8x kost maar 160 euro aan onderdelen
dat zijn de kosten niet.
Geplaatst: di mar 20, 2012 10:19 pm
door lopster
Pim schreef:Hi Mixtuur,
De hydrauliek van je koppeling was toch met een paar tientjes geregeld
Groet, Pim
Nog geen 5 euro!
