Pagina 1 van 3
Ratelende klep v6 2,5 ltr
Geplaatst: di mar 08, 2011 11:10 pm
door rogro
Indien ik de motor 's morgens (koud) start, dan hoor ik alsof
een klep rateld.
Nadat ik de garage uitgereden ben dan is het geluid verdwenen.
Als ik de motor indien hij warm is opnieuw start, dan hoor ik het geluid
niet.
Weet iemand wat dit kan zijn ?
Want echt normaal is het toch niet of is dit een kwaal van een V6 2,5ltr ?
Geplaatst: di mar 08, 2011 11:20 pm
door tomcat.t16
Waarschijnlijk een klepstoter die zich met olie moet vullen, in dat geval niets om je zorgen over te maken.
Geplaatst: di mar 08, 2011 11:47 pm
door rogro
Ik neem aan dat ik zes klepstoters heb?
Zal er dan een te weinig olie hebben, doordat de olie wegloopt?
Daar moet dan toch wat aan de hand zijn technisch gezien dan ?
Is dat te verhelpen, want ik heb dit eerder nog niet gehad.
Geplaatst: wo mar 09, 2011 12:41 am
door Rik
Daar heb je 24 van, hoop ik.
Maar eh, daar moet je niet teveel aan willen doen.
Geplaatst: wo mar 09, 2011 1:37 am
door tomcat.t16
Inderdaad, 24 klepstoters. Maar als het een klepstoter is is het geen probleem. Hij vult zich immers weer met olie zodra er oliedruk ontstaat. Normaal blijft de olie in de klepstoter, maar als deze een
beetje versleten is loopt de olie er sneller uit dan bij zijn soortgenoten.
Anyway, als de volgende keer de d-riemen verwisseld moeten worden laat je er een paar nieuwe klepstoters inzetten
Als je ze kunt indrukken dan zijn ze aan vervanging toe... in feite moet de druk erop blijven staan... en moeten ze "hard" aanvoelen.
Geplaatst: wo mar 09, 2011 11:00 am
door rogro
Bedankt voor jullie gerustellende antwoorden in dit geval.
Heb nl al van alles wat er vervangen moest worden ook laten vervangen.
En dat alleen al heeft mij kapitalen gekost.
Deze auto wordt nl elk jaar goed onderhouden door rovee-veenis.
Maar hij rijdt dan ook als een "zonnetje"
Geplaatst: do mar 10, 2011 11:51 am
door MARTIN
let op bij de V6 kan het ook het kleppenstel van het inlaattraject zijn.
als deze gaan ratelen komt het niet meer goed.
en een inlaat {die grote zwarte gebogen buizen
kosten je dik 700 euro
Geplaatst: do mar 10, 2011 12:02 pm
door rogro
Indien het de kleppenstel van het inlaattraject is,
is het dan ook dat het "gerateld" na 5 seconden weer weg is ?
Of blijven deze dan ratelen .
Geplaatst: do mar 10, 2011 12:15 pm
door tomcat.t16
Geen idee, ik heb me nooit verdiept in de KV6 motoren. Maar, de symptomen zoals jij ze beschrijft heb ik vaker gehoord bij andere type motoren. Dat was te wijten aan de klepstoters.
Geplaatst: do mar 10, 2011 4:33 pm
door Steven Rover
Onze MG ZT ratelt ook als een gek.
Dat komt ook vanuit de inlaat (die grote zwarte plastic buizen boven in ja

)
Volgens de dealer kan dat geen kwaad, maar volgens mij heeft het wel degelijk effect op het vermogen en verbruik. De ZT loopt nu 1 : 7,5!!
Korte stukken van 10km naar het werk dat wel...
Geplaatst: do mar 10, 2011 5:42 pm
door 760executive
Ik heb dat geratel ook gehad met mijn 75 2.5 V6. Inderdaad alleen bij een koude motor. Bij mij duurde dit ratelen tot de motor een beetje op temperatuur kwam.
Dit was te wijten aan het inlaatspruitstuk. Dit bij British Car Centre in Baarn laten vervangen, kosten inderdaad rond de 700,- euro.
Noodzakelijk is vervangen niet, alleen mooi klinkt het niet inderdaad.
Hans
Geplaatst: do mar 10, 2011 7:04 pm
door rogro
Ik zal mijn oor eens te luisteren geven bij het inlaatspruitstuk
(de zwarte plastieke buizen pot) en ik zal eens bijhouden of
het van invloed is op het verbruik.
Kan het zijn dat het erger wordt in de loop der tijd en kan
het schadelijke gevolgen hebben op termijn bij het niet laten vervangen?
Geplaatst: do mar 10, 2011 7:38 pm
door Steven Rover
De onze ratelt onderhand behoorlijk...
Volgens de dealer heeft het de maken met het mechanisme voor een lange en een korte inlaat slag, wat dat ook precies mag betekenen

Een van beide zou niet meer werken waardoor er of alleen maar lang of kort is.
Als de lucht toevoer niet meer optimaal afgestemd is op de hoeveelheid brandstof dan krijg je dus een slechtere verbranding en een slechter verbruik. Het kon geen kwaad, maar fijn en goed is anders.
Geplaatst: do mar 10, 2011 10:04 pm
door MARTIN
dat ratelen houd een keer op, het zijn n.l. de kogelgewrichten die speling vertonen.
deze zijn van kunstof en slijten net zo lang totdat het geheel loslaat.
het gevolg daarvan is dat de V.I.S motortjes die het geheel bedienen ook kapot gaan.
met als gevolg een hoger verbruik dan normaal en minder pk's.
Geplaatst: do mar 10, 2011 10:24 pm
door rogro
Hoe kun je nu precies achter komen wat het is.
Een klepstoter of de inlaatspruitstuk ?
Geplaatst: do mar 10, 2011 10:57 pm
door tomcat.t16
Inlaatspruitstuk vervangen... dan weet je of het een klepstoter is of niet
