Pagina 1 van 4

Stekkertje

Geplaatst: do jan 20, 2011 11:05 am
door Berserker
Goedenmorgen, ik zal mij even voorstellen,mijn naam is Fred en ik bezit en rijd al een jaar of
zes een donkerblauwe Rover 75 CDI met veel genoegen.
Maar ik heb al de nodige reparaties gehad, zoals een paar keer een koppelingsprobleem, aircoventilatormotor, gebroken veer, enz.
Maar dat hoort erbij zullen we maar zeggen.
Maar nu heb ik een vraag, bij het verwisselen van m,n pollenfilter zag ik
bij de computerbedradingsboom een loshangend wit stekkertje.
Ik heb op de DVD niet kunnen ontdekken waar deze voor is, kan iemand mij wijzer maken?
Groeten, Fred

Geplaatst: do jan 20, 2011 11:13 am
door Johnny_D
aller eerst welkom.
hen je er misschien een foto van? een beetje beeld er bij is altijd makkelijk

Stekkertje

Geplaatst: do jan 20, 2011 11:36 am
door Berserker
Hallo Johnny D, bedankt voor je welkom, maar een foto van dat stekkertje betekent dat ik de hele afdekking van het filter/computerhuis weer moet demonteren, dus zal ik eerst een beschrijving daarvan geven.
Het is een klein wit tweepolig stekkertje met ronde zijkantjes, en de draden waar hij aan zit zijn ong. 15 cm. lang.
Het is misschien een stekkertje om een optie die ik niet heb aan te sluiten
zoals een open dak, of stoelgeheugen of iets dergelijks.
Ik zou niet weten waar die voor dient omdat alle funkties in mijn auto het doen.
Ik heb ook op de aansluiting van de computer gekeken, maar dat helpt mij ook niet verder,
Nou ja, anders laat ik het stekkertje maar het stekkertje, en geloof het verder wel.
Ik heb overigens een tip die misschien al bekend is, voor de Rover had ik een Mercedes en daar zat bij de gereedschapset een draadeindje met daarop een pen die diende om het wiel bij het monteren direkt op de goede plaats te krijgen, wat bij de Rover een getob van jewelste is.
Eerst de pen in de naaf schroeven ,het wiel eroverheen schuiven, zit het wiel een maal vast draai je de pen er uit en de bout er in, probleemloos.
Is simpel te maken van een oude wielbout waarvan de kop is afgezaagd en daarop een pen van dezelfde diameter als de bout is gelast, ong 10cm. lang

Groeten, Fred

Geplaatst: do jan 20, 2011 3:45 pm
door bam
Welkom Fred,

Is die stekker niet om de verwarmde ruitensproeiers van stroom te voorzien?

Bas

Geplaatst: do jan 20, 2011 7:05 pm
door MGF MPi
bam schreef:Welkom Fred,

Is die stekker niet om de verwarmde ruitensproeiers van stroom te voorzien?

Bas
Dat was ook mijn eerste gedachte.

Mocht dat hem zijn, dan kun je hem hiermee een functie geven:

http://cgi.ebay.co.uk/Rover-75-MG-ZT-He ... 2eaac73f56

Geplaatst: do jan 20, 2011 7:09 pm
door JD
Is vrij normaal hoor dat er losse stekkers in een auto liggen.
De mijne heeft bijvoorbeeld geen mistlampen maar de draden en de stekkers zitten er wel in en die liggen los in de bumper.
De mistlampen zelf, het relais en de schakelaar zijn dan weer niet aanwezig.

Stekkertje

Geplaatst: vr jan 21, 2011 6:41 pm
door Berserker
Hallo, iedereen bedankt voor zijn bijdrage /meedenken over mijn stekkertje.
Ik weet nog niet precies waarvoor hij eventueel kan dienen, maar ik
geloof het verder wel, het stekkertje bekijkt het maar.
Ik hoop alleen op een mooie zomer en voorjaar zodat we weer zonder bagger en kou kunnen gaan touren,
Nog een vraagje, ik rijd niet zoveel kilometers , wat is de verantwoorde
tijd om m,n olie te verversen, 1 maal per jaar, of 1maal per 2 jaar?
Ik heb artikeltjes gelezen van mensen , (zelfs een oud-directeur van Castrol) die zeiden dat olieverversen om de zoveel 1000 km. onzin was en alleen maar geldklopperij van de oliemaatschappijen.
De enige maatstaf voor het verversen was een soort metalen plaatje wat de mate van zuurgraadvervuiling in de motorolie aangaf,
Kwam dat boven een bepaalde kleur dan pas olie verversen, hij had al 350000 km. gereden met één verversing.
Alleen altijd het peil contoleren,was het enige dat volstond.
Groeten, Fred

Geplaatst: vr jan 21, 2011 7:12 pm
door bam
fred,

Doen waar je je lekker bij voelt ikzelf heb een vacuumpomp dus ben zo klaar met verversen en wissel 2x per jaar de olie en 1x filters (25000 km)

Bij de 2 Tomos snorfietsen gaat iedere 2 jaar nieuwe olie, bougie en ketting.

Weet je gewoon 1 x per jaar even goed nalopen remmen deuren smeren etc etc verversen en een nieuwe apk dat geeft mij weer een goed gevoel.
Althans voor mij.

Geplaatst: vr jan 21, 2011 7:24 pm
door JD
dr zijn wel advies richtlijnen voor.

Ikzelf doe er 1 x per jaar nieuwe olie in en meestal zo rond de 10.000 km nieuwe bougies in.

Rij ongeveer 18.000 per jaar

Stekkertje

Geplaatst: vr jan 21, 2011 8:31 pm
door Berserker
Hallo, iedereen , nog bedankt voor de reakties, nog een vraagje over die olie, wat is de beste olie voor een Rover 75 diesel, en hoe krijg ik het oliefiltertje uit dat huis.
Moet je daar een speciale dopsleutel voor kopen, of zijn er andere taktieken om die los te draaien?
En wat is de diameter van dat vacuumslangetje dat in de oliepeilstok gaat?
Of kan ik een pompje direkt op de oliepeilstok pijp aansluiten en komt dan de hele motor totaal leeg, maw. komt die pijp helemaal op de bodem van het carter.?
Ik heb een handpompje voor het wegpompen van de olie uit m,n bootmotortje, werkt langzaam maar goed.
gr. Fred

Geplaatst: vr jan 21, 2011 9:24 pm
door Pim
Hi,

De olie welke ik voor mijn 75 Diesel gebruik is een volsynthetische van Kroon.

Helar 0 W 40

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... elar-0w40/

Groet, Pim

Geplaatst: vr jan 21, 2011 10:30 pm
door bam
10w40 en ik heb een speciale dop 32 gekocht met 3/8 aansluiting voor het oliefilter.
K&N luchtfilter, gemodificeerd filter voor de krukkast ontluchting en egr bypas gemonteerd.

Geplaatst: za jan 22, 2011 12:46 am
door 118GTR
JD schreef:dr zijn wel advies richtlijnen voor.

Ikzelf doe er 1 x per jaar nieuwe olie in en meestal zo rond de 10.000 km nieuwe bougies in.

Rij ongeveer 18.000 per jaar
1x per jaar olie is zo gek nog niet, maar die bougies kunnen echt 5x zolang mee, makkelijk!

Ik heb pas nog mijn bougies gecontroleerd na 35000km, en die waren nog als nieuw. En dan rijd ik nog op LPG ook, en met LPG zouden de bougies nog veel vaker vervangen moeten worden, wel rij ik met "speciale" LPG bougies, maar dan nog.

Geplaatst: za jan 22, 2011 10:54 am
door JD
ok, ja dat was wat ze me adviseerden.
Heb er van die goedkope ngk bougies inzitten van iets van €15,- per 4
Ze hadden ook van die platinum bougies maar die waren iets van €100,- per set. Die konden dan wel langer mee zeiden ze :?

@ berserker
als je hier even je kenteken invult krijg je vanzelf te zien wat voor vloeistoffen er in je auto moeten ;)
http://www.kroon-oil.com/nl/

Stekkertje

Geplaatst: za jan 22, 2011 12:30 pm
door Berserker
Goedenmorgen, ja, ik heb het allemaal gelezen over mijn olie verversen,
maar ik heb een diesel, en volgens mij heeft de garage er altijd een half syntetische olie ingedaan.,en dat wil ik niet gaan veranderen.
Maar die garage vroeg voor olieverversen en een filtertje een 130 Euro,
en dat vind ik voor 6 ltr. olie en een filtertje van 10 euro wel wat veel.
Maar ik heb nu de tijd en een garage en wil dit toch zelf eens gaan doen.
Ik rijd nu op jaarbasis zo,n 8000 km. dus dat is niet veel, en om dan een
diesel te blijven rijden is wat aan de dure kant, maar ja, je rijdt klasse en
dat mag ook wat kosten,en wat is het alternatief?
Maar kan ik de olie verwijderen door direkt op de oliepijlstokbuis een pompje de zetten, en komt hij dan voldoende leeg?
Je moet overigens bij Google eens olie verversen intikken, daar vind je het relaas van die Castrol direkteur, het zet je toch aan het denken.
Nou ja, zo blijft er leven in de brouwerij.
Nog even een vraagje, heeft iemand ergens nog zo,n ovaal knopje van de ruitenopener liggen, en wil die wel verkopen, de garage vraagt voor een komplete schakelaar 80 Euro,
groeten, Fred

Geplaatst: za jan 22, 2011 12:32 pm
door Pim
Hi Victor,
een 0W40 full syntheet is natuurlijk mooi, maar als je jaren met 10W40 hebt gereden wordt volgens mij afgeraden er ineens andere olie in te gooien.
Bij 60.000 km ben ik overgestapt van 10 W 40 naar de volsynthetische 0 W 40.

De eerste ±10.000 km was er iets meer olieverbruik; inmiddels is dat verwaarloosbaar nl ± 0,25 liter op ± 20.000 km.

Bij mijn huidige stand van 220.000 km zou ik ook niet zomaar overstappen.

Overigens is de beste methode nog altijd om ouderwets de plug uit het carter te draaien en de olie (motor op bedrijfstemp.) eruit te laten lopen zodat zoveel mogelijk rotzooi meekomt; niet afzuigen dus !

Groet, Pim