Pagina 1 van 1

Verwarming blijft (te) lang koud Rover 75 2.0 CDT

Geplaatst: di dec 28, 2010 9:37 am
door Nautilus
Zijn er meer mensen die een Rover 75 -diesel- hebben waarbij met dit koude weer de verwarming amper warm wordt? Ik zie dat het metertje van de temp van de motor zo ongeveer in de koude stand blijft, dus is er kennelijk ook weinig warmte om naar binnen te blazen. Maar met dit koude weer krijg ik vooral van vrouw en kinders :? vragen waarom in zo'n mooie auto de verwarming het niet 'eens' doet..... :( . Wellicht is er een simpele oplossing voor. Als ik veel toeren draai en de motortemperatuur gaat omhoog dan wordt het wel iets warmer. maar ja, op de snelweg in z'n 2 schiet ook niet echt op :mrgreen: Wie heeft er tips? :idea:
bedankt vast!
Dick

Geplaatst: di dec 28, 2010 12:20 pm
door JD
denk dat je thermostaat niet helemaal fijn meer is ;)

Geplaatst: di dec 28, 2010 12:36 pm
door bam
Het duurt iets langer maar de wijzer hoort gewoon op 9 uur te staan.
Mogelijk staat je airco aan? Dan koelt hij ook.
En anders is het waarschijnlijk een thermostaat probleem.

Geplaatst: di dec 28, 2010 12:44 pm
door Dr Doggystyle
verplaatst van 'even voorstellen' naar 75

Geplaatst: di dec 28, 2010 1:33 pm
door arjen
Lijkt mij ook een probleem met je thermostaat

Geplaatst: di dec 28, 2010 10:15 pm
door kernebeek
kijk eerst eens naar je koelvloeistof als deze te laag is verwarmd hij ook slecht ,nivo inorde??kijk/vervang je thermostaat


moeilijker kan ik het niet maken

Geplaatst: wo dec 29, 2010 8:26 pm
door Rik
Zit aan de distributiezijde zeker? En je kunt er moeilijk bij doordat het blok oorspronkelijk in lengterichting bedoeld was? Dan ligt 'ie natuurlijk aan radiateurzijde. BMW's heb ik altijd ervaren als fijne auto's om aan te sleutelen.

Maargoed, is slechts een gokje. Ik meen trouwens ooit ook gelezen te hebben dat er een kerel in de UK was die z'n open thermostaat gewoon liet voor wat het was en gewoon zijn eigen fabricage heeft gemaakt en zo het geheel verhuiste naar een beter plek. :D

Oh, en ontopic, ik denk ook je thermostaat. :mrgreen:

Re: Verwarming blijft (te) lang koud Rover 75 2.0 CDT

Geplaatst: wo dec 29, 2010 8:53 pm
door Eric27
Nautilus schreef:Zijn er meer mensen die een Rover 75 -diesel- hebben waarbij met dit koude weer de verwarming amper warm wordt? Ik zie dat het metertje van de temp van de motor zo ongeveer in de koude stand blijft, dus is er kennelijk ook weinig warmte om naar binnen te blazen. Maar met dit koude weer krijg ik vooral van vrouw en kinders :? vragen waarom in zo'n mooie auto de verwarming het niet 'eens' doet..... :( . Wellicht is er een simpele oplossing voor. Als ik veel toeren draai en de motortemperatuur gaat omhoog dan wordt het wel iets warmer. maar ja, op de snelweg in z'n 2 schiet ook niet echt op :mrgreen: Wie heeft er tips? :idea:
bedankt vast!
Dick
Een Cdt heeft als de standkachel niet werkt zeker met dit weer min 5 of kouder wel een 20 minuten nodig om warm te worden. Is de temperatuur dan nog niet op peil controleer dan eens je koelvloeistof.
Anders grote kans dat je thermostaat niet goed werkt. Koelvloistof verlies wordt nog wel eens veroorzaakt door dat het rubberringetje is verstaft.
Deze zit in de aansluiting onder het inlaatspruitstuk.

Eric.

Geplaatst: wo dec 29, 2010 10:29 pm
door arjen
Thermostaat vervangen is echt een naar klusje.. Thermostaat op een andere plek zetten kan, maar ik zou ervoor kiezen om de originele te vervangen. Deze wil namelijk ook nog wel eens koelvloeistof beginnen te lekken en dan zou je m alsnog moeten vervangen.

Geplaatst: do dec 30, 2010 2:41 pm
door bam
Staat bij mij op de lijst om van de zomer te vervangen.
Blok ondersteunen, motorsteun verwijderen (distributiezijde), koelsysyteem drainen paar beugeltjes los blok 5 cm opkrikken en dan thermostaat verwisselen.

Goeie tips

Geplaatst: vr dec 31, 2010 12:47 am
door Nautilus
Dank voor alle info. Ik ga het op de voet volgen en wellicht lukt me dan dit euvel ook op te lossen.

verwarming 75 slechts aan één kant warm; andere kant ijskoud

Geplaatst: vr aug 16, 2013 9:01 pm
door Nautilus
Ik heb nu bij mijn Rover 75, 2.0 Cdt, mei 2000, het manco dat als ik de verwarming aan zet ('s winters dan he) dat de bestuurderskant wel warme lucht blaast, maar aan de bijrijderskant en achterin blaast hij (ijs)koude lucht. Als ik rij en mijn vrouw zit ernaast neemt ze een fleecedeken mee :D om het enigszins warm te hebeen aan haar kant. Nu heb ik er even naar laten kijken bij een (niet-Rover) garage hier in de buurt, maar ze konden het niet vinden. De dealer geeft telefonisch weer dat het vermoedelijk een (servo)motortje is (er zitten 2 motortjes, één (voor) links en 1 (voor) rechts. Of een klepje dat blijft hangen.... Nu kan ik nergens vinden in een manual waar die motortjes zitten en hoe ik er bij kan komen zonder het hele dashboard te hoeven loshalen. iemand wel eens gehad en enig idee??

Geplaatst: vr aug 16, 2013 9:40 pm
door bam
Acc. the75andztclub.co.uk
Running this routine performs a full check on the ATC system including the sunlight sensor.

to start the check:

1. Press and hold the AUTO switch and the air distribution switch and then turn the ignition switch from 0 to II.

2. The audible warning and all indicators on the control panel display cycle on and off while the ECU runs the diagnostic check.

3. On completion of the check the display shows FC in the LH temperature window and a two digit fault code in the RH temperature window.

4. If there are no faults, the system will revert to normal operation.

5. If a fault is detected, an audible warning sounds three times and the fault codes cycle on and off in numerical order. The audible warning will sound as each fault code is shown.

6. Cancel the check by pressing the OFF switch or turning the ignition switch to 0.

7. In low light conditions to avoid false sunlight sensor fault indication the sunlight sensor (centre front of dashboard) needs to be illuminated with a strong light source.


Fault code and description

00 - No fault found -

11 - In-car temperature sensor open or short circuit 25 °C (77 °F)

12 - K bus fault with ambient temperature input 10 °C (52 °F)

13 - Evaporator sensor open or short circuit 5 °C (41 °F)

14 - Heater coolant temperature sensor open or short circuit 70 °C (158 °F)

21 - Sunlight sensor, left output open or short circuit no solar heating correction

22 - Sunlight sensor, right output open or short circuit no solar heating correction

31 - LH temperature servo motor open, or short circuit, motor or flap mechanism seized, servo motor locked in position.

32 - RH temperature servo motor open or short circuit, motor or flap mechanism seized, servo motor locked in position.

33 - Distribution servo motor open or short circuit, motor or flap mechanism seized, servo motor locked in position.
Hiermee kun je de fout opsporen.