Pagina 1 van 1
Motor R75 2.5 L valt uit
Geplaatst: wo aug 26, 2009 10:35 pm
door martijn_online
L.S.,
Ik heb een Rover 75 Sterling uit 2000 (KV6 motor, automaat) die sinds enige tijd problemen heeft: bv op een 80KM weg of snelweg valt de motor spontaan uit. Soms slaat die na een paar tellen weer aan.
Kwestie van naar de kant vd weg en weer opnieuw starten.
De garage heeft onlangs de fuel rail vervangen: die lekte (toen was er nog een storing uit te lezen). Maar na het vervangen is de motor ook weer een paar keer uitgevallen:
- zowel het gele motor mapje ging branden als ook de kreet "traction control" werd op de dot matrix display afgebeeld.
- toerenmeter valt naar nul, gas geven heeft geen zin meer. Soms slaat de motor wel weer aan.
Volgens de garage zijn er deze keer geen codes meer uit te lezen; dus men weet niet wat de oorzaak is. Dus een soort van zoeken naar een spelt in de hooiberg...
Heeft iemand ervaring met een dergelijke storing? Suggesties?
Al vast bedankt.
Mvg.,
Martijn
Geplaatst: wo aug 26, 2009 11:56 pm
door Smurfing
bij onze audi hebben we dit ook gehad.
Veel gezocht bleek het te zitten in de sleutel. Daar zat een los contactje in waardoor die niet meer communiceerde met de auto en hem volledig stil zette. Misschien iets om naar te kijken.
Geplaatst: do aug 27, 2009 12:24 am
door martijn_online
Bedankt voor de suggestie; ik zal het aan de garage doorgeven.
Als ik de techische documentatie er op na sla zou er in een dergelijke situatie een bepaalde tekst in het message center (display) moeten verschijnen (icm een motor icon met een kruisje er door) en dat is niet geval geweest:
'The icon is displayed with the message ‘ENGINE DISABLED’.'
Geplaatst: do aug 27, 2009 8:57 am
door bam
Je zegt de toerenteller viel naar 0, maar ondanks dat het een automaat is moet de motor toch noch enige toeren maken als hij uitvalt.
Dit zou kunnen duiden op een storing in het hoogspanning gedeelte.
Maar dan moet zo gauw de storing optreedt de toerenteller naar 0 vallen. Normaal zou hij even ergens blijven hangen bij 1000/1500 rpm en daarna vrij snel naar 0 vallen.
Geplaatst: do aug 27, 2009 6:02 pm
door martijn_online
Bedankt voor je reactie.
De toerenteller viel niet snel naar nul maar langzaam. Gas geven had geen zin meer; daar reageerde motor niet meer op.
Verder niet veel tijd gehad om de meters de bestuderen, aangezien je druk bezig bent met het naar de kant loodsen vd auto.
Enig idee?
Geplaatst: do aug 27, 2009 6:41 pm
door bam
Dan zit ik te denken aan een brandstofprobleem een relais of bedrading.
Want als de toerenteller langzaam terugvalt is dit waarschijnlijk in hetzelfde tempo als dat je van het gas af gaat.
Kijk trouwens eens bij je tankdop of deze niet vacuum trekt? draai hem eens los na het rijden en luister of hij lucht aanzuigt.
Geplaatst: do aug 27, 2009 7:02 pm
door martijn_online
Ja het toerental valt terug alsof je je gas loslaat.
Wat betekent het als de tank wel of niet vacuüm wordt gezogen?
Geplaatst: do aug 27, 2009 9:16 pm
door bam
Als je tank vacuum zuigt kan de pomp geen brandstof aanzuigen.
Maar probeer een patroon te herkennen, en als je volgende keer gaat rijden stop dan eens na b.v. een kwartier en laat de motor draaien en probeer de tankdop los te nemen.
Geplaatst: ma aug 31, 2009 9:32 pm
door martijn_online
Vandaag de auto terug gekregen.
Uiteindelijk heeft men m.b.v. de meet apparatuur (de "Testbook") een code kunnen uitlezen waar men heeft bepaald dat de krukas-sensor niet meer goed functioneerde.
Er is ooit een modificatie van het onderdeel geweest, maar blijkbaar was het onderdeel in mijn R75 nooit vervangen.
Het onderdeel dat is geplaatst: NSC106100 (part number, crank position sensor)
En nu maar hopen dat de auto voorlopig weer blijft rijden.
Geplaatst: ma aug 31, 2009 9:43 pm
door bam
Goed om te horen!!!
Nu maar hopen dat jij snel vertrouwen terug krijgt in de rovert