Pagina 1 van 2

111 Kensington blijft overkoken!

Geplaatst: di nov 06, 2007 7:40 pm
door JanFillemJansen
Help!! mijn net afgewerkte 111 kensington (zie even voorstellen) blijft overkoken. De temperatuurmeter komt niet eens over de helft. Ik hoorde het zelfs koken in de kop. Ook de fan slaat nog niet eens aan en die is goed, dat weet ik. Heb zelfs net de radiateur nog vervangen (stond op mijn lijst en niet alleen hierom).

waterpomp?

:( Wie helpt me verder :(

Geplaatst: di nov 06, 2007 9:07 pm
door 118GTR
Euh ja, dan blijft er zoiets over.

De motor produceerd niet "meer" warmte dan normaal, en de radiateur moet in staat zijn dat af te voeren, het lijkt er dus op dat er geen of veels te weinig water stroomt.

Waterpomp of thermostaat is dan het eerste waar ik aan denk. Of een verstopte slang ofzoiets maar dat lijke me erg onwaarschijnlijk.

Geplaatst: di nov 06, 2007 9:53 pm
door Johnny_D
hoe snel kookt hij over? als het binne een paar minute is en het steets sneller gebeurt heb je ook kans dat je kop pakking kapoet is

Geplaatst: di nov 06, 2007 9:58 pm
door 118GTR
Nee dat kan niet om 2 redenen.

1. Die is zojuist vervangen, en sinds heeft hij de warmte problemen(maar dat kon jij niet weten)

2. Als de koppakking stuk is, dan levert dat opzichzelf geen koelprobleem op. Maar als er eventueel olie in het koelwater komt dan neem de warmteopnamecapactiteit van het water af.

Dus....
Als hij kookt en het ligt aan de koppakking, dan moet je dat kunnen zien aan het koelwater in het tankje.

Geplaatst: di nov 06, 2007 10:17 pm
door JanFillemJansen
Klopt Jouke, jij bent ook op de hoogte van het verhaal.

het water blijft schoon en de kachel wordt ook niet overdreven warm. de slangen van een naar de radiateur trouwens wel. ik breng hem morgen maar naar de garage want ik ben er nu wel zat van. het vreemde is dat er tijdens het rijden geen probleem is..

Geplaatst: di nov 06, 2007 10:21 pm
door JanFillemJansen
is de waterpomp makkelijk te vervangen trouwens?

Geplaatst: di nov 06, 2007 10:35 pm
door 118GTR
Voor jou in de tussentijd wel, maar het betekent wel dat je distributieriem er weer af moet.

Als je de riem eraf hebt(en dus allen kappen ook verwijderd zijn) zie je dat hij met 5 boutjes vast zit, draai die los en je pakt hem er zo uit.

Misschien handiger om eerst een keertje te gaan rijden zonder thermostaat, dan sluit je dat probleem in iedergeval uit, en het is een stuk goedkoper om te proberen.
Echter zoals je weet zit de thermostaat op een nog vervelendere plek dan de waterpomp.

Geplaatst: di nov 06, 2007 10:41 pm
door JanFillemJansen
nou dat heb ik dus al gedaan. ik heb voor dat ik de olie heb ververst al gereden met de auto zonder thermostaat. toen kookte hij ook over. wat betekend dat dan? de oude radiateur was achteraf mooi schoon geworden.

wat zou dit betekenen?

Geplaatst: di nov 06, 2007 11:19 pm
door 118GTR
Waterpomp doet het dan waarschijnlijk niet, of ergens een verstopping.

Geplaatst: di nov 06, 2007 11:26 pm
door JanFillemJansen
eeks.. verstopping? kan dat ook nog.. waar zou die kunnen zitten dan?

Geplaatst: di nov 06, 2007 11:49 pm
door 118GTR
Dat weet ik ook niet maar het moet iets zijn waardoor er geen water stroomt.

Denk dat je een verstopping al wel was tegengekomen hoor, radiateur, blok, slang of waterpijp achter het blok.

Geplaatst: wo nov 07, 2007 11:57 pm
door JanFillemJansen
Daar heb je gelijk in tot zoverre, de fan moet aangaan als de temperatuur meter bij het rode komt. Hij is me al een paar keer aangeslagen hoor, dus krijgt de fan wel signaal van de ecu.

Nou vanavond heb ik de de waterpomp er even uitgehaald en een geluk bij een ongeluk, hij is nog prima. het ongeluk: nog niet gevonden wat nu eigenlijk het probleem is. dat is of lucht, of de dop van het expansietankje is niet goed. :shock:

Volgens de monteur die me af en toe helpt is het een lucht kwestie. Ik zou zelf ook niet meer weten wat het anders zou moeten zijn :roll:

Maar goed, de riem ligt weer op tijd en de rest maak ik er morgen weer in. Wiel en koelgebeuren. pfff.. wat een werk heb ik toch met dat ding. En alles voor niets.. Maarja, nu weet ik in ieder geval zeker dat het de waterpomp niet is ;)

Trouwens mijn nokkenas drager lekt iets olie. Moet dat hele ding er nou weer af? Jouke, zijn daar ook pasklare pakkingen voor?

De oplossing...

Geplaatst: zo nov 11, 2007 3:43 pm
door JanFillemJansen
Nou.. :roll: ik durf het topic bijna niet te sluiten hiermee..

De dop van het expansietankje was de boosdoener. Natuurlijk ga ik mezelf kennende niet over 1 nacht ijs dus had dat al wel uitgesloten door een nieuwe te kopen.

Maar.. die paste niet en dacht door een nieuwe rubberring de oude te hebben gerepareerd. :shock:

Na het opnieuw afvullen met koelvloeistof en het ontluchten draaide ik de dop er op. Kneep hier en daar nog wat in de slangen en HOORDE TOEN DE DOP SISSEN!!! En dat net na dat je weer je distributie los hebt gehaald om zeker te zijn dat de pomp draait.. :?

We zeggen maar zo: weer wat geleerd!

Gisteren de goede dop gehaald, PROBLEEM OPGELOST!

Geplaatst: zo jul 27, 2008 9:47 pm
door JanFillemJansen
:oops: :oops: :oops:

Tijd niet geweest is een goed teken toch?? Ik rijd nu vanaf november probleemloos!! Heerlijk wagentje. Het is even dat jullie het weten.

Groeten, Jan-Willem.

Geplaatst: zo jul 27, 2008 11:02 pm
door Mark16v
goed om te horen!

Geplaatst: ma jul 28, 2008 12:25 am
door 118GTR
Zeer goed om te horen idd, fijn om te horen dat alles goed is gegaan.